Wydajemy mniej na leki przeciw nadciśnieniu
2010-08-15 00:02
Zestawienie sprzedazy lekow na nadcisnienie w latach © fot. mat. prasowe
Obniżka urzędowych cen leków przeciwko nadciśnieniu w 2006 roku zapoczątkowała pozytywny trend obniżek cen preparatów. Jak wskazują dane pochodzące z Monitora Zdrowia OSOZ w ciągu ostatnich 4 lat średnia cena opakowania leków obniżających ciśnienie spadła o blisko 10%. Dzięki temu w 2009 roku Polacy zapłacili o 13% mniej za leki przeciw nadciśnieniu w porównaniu z rokiem 2006.
Przeczytaj także: Sprzedaż leków w Polsce VI 2010
Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, której cechą charakterystyczną jest stałe lub okresowo podwyższone ciśnienie krwi. U około 90% chorych, nadciśnienie ma charakter pierwotny, tzn. bez znanej somatycznej przyczyny, którą dałoby się usunąć interwencją medyczną. W pozostałych przypadkach choroba ma charakter wtórny i znana jest przyczyna choroby jak np. choroba nerek czy gruczołów dokrewnych."Spadek wartości sprzedaży preparatów obniżających ciśnienie o 18% z 178 mln PLN w 2006 roku do 146 mln PLN w 2009 jest zadziwiający nie tylko ze względu na charakter dolegliwości nadciśnienia, ale i fakt że cały rynek sprzedaży aptecznej w tym samym okresie wzrósł o 23%" - analizuje Łukasz Stopa, Kierownik Zakładu Analiz Statystycznych w Ogólnopolskim Systemie Ochrony Zdrowia.
Ważnym czynnikiem wpływającym na spadek wartości sprzedaży preparatów przeciw nadciśnieniu jest spadek średniej ceny tych leków, który szczególnie zauważalny był na przełomie 2006-2007 roku. Związany był on przede wszystkim ze spadkiem średniej ceny urzędowej całej grupy ATC za leki obniżające ciśnienie z 34,57 zł w styczniu 2006 do 30,83 PLN w grudniu 2007 roku. Zmiana ta zapoczątkowała stały trend spadkowy średniej ceny opakowania, która od 2006 roku zmalała o blisko 30 groszy.
fot. mat. prasowe
Zestawienie sprzedazy lekow na nadcisnienie w latach
W 2006 r. odnotowano nie tylko rekordową wartość sprzedaży tego typu preparatów, ale i największą w badanym okresie ilość sprzedanych opakowań 5,85 mln sztuk. Od tego roku zarówno wartość jak i ilość sprzedanych opakowań stopniowo maleje. Warto zauważyć jednak, że ilość sprzedanych opakowań maleje zdecydowanie wolniej od wartości sprzedaży, tj. w ostatnich 4 latach spadła o 9,2% osiągając w 2009 roku wartość 5,315 mln sztuk.
Jednym z czynników mających wpływ na spadającą ilość sprzedanych opakowań może być wzrost ilości tabletek w opakowaniu. W rekordowym 2006 roku w opakowaniu było od 29,3 do 30,05 tabletek, a w ubiegłym roku 2009 opakowania zawierały od 30,00 do 30,65 co oznacza wyraźny wzrost o ponad 2%.
Według prognoz analityków Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia w 2010 roku nadal utrzyma się tendencja zniżkowa zarówno w przypadku wartości sprzedaży, ilości sprzedanych opakowań, jak i ceny pojedynczego opakowania preparatów przeciwko nadciśnieniu. Z kolei rok 2011 powinien przynieść ustabilizowanie się rynku i niewielkie wzrosty ilości sprzedanych opakowań jak i wartości sprzedaży. Co ciekawe prognozuje się, że cena pojedynczego opakowania będzie nadal maleć.
Przeczytaj także:
Dystrybucja farmaceutyczna w Polsce 2011
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek farmaceutyczny, zdrowie, rynek farmaceutyczny w Polsce, sprzedaż leków, branża farmaceutyczna, ceny leków