Jak wiadomo, Internet jest narzędziem pozwalającym na bardziej wydajną pracę. Jednak wyniki I Ogólnopolskiego Badania Pracowników "Internet w Pracy", przeprowadzonego pod patronatem PBI, pokazują również, że wiele osób coraz częściej korzysta z sieci w miejscu pracy także w celach prywatnych. Badani robią to, by odpocząć od nużących zadań lub zrelaksować się. Lepsze poznanie tego zjawiska jest istotne zarówno z punktu widzenia pracodawców, którzy często wyrażają obawy związane z przebywaniem pracowników w sieci, jak i pracowników - potrzebujących przerwy w godzinach pracy.
Przeczytaj także:
Cyberslacking w pracy poprawia efektywność
Prywatne wykorzystywanie Internetu w miejscu pracy
Z I Ogólnopolskiego Badania Pracowników „Internet w Pracy” wynika, że pracownicy stosunkowo chętnie korzystają z sieci w celach pozazawodowych. Najczęściej dotyczy to takich czynności jak sprawdzanie poczty elektronicznej (średnia ocena: 4,5 ), przeglądanie stron WWW (3,8), przeglądania stron gazet (3,1) oraz korzystania z bankowości elektronicznej (2,9). Zdecydowanie rzadziej zdarza się, aby pracownicy przebywali w czasie pracy w Second Life (1,2) lub na serwisach randkowych (1,2) oraz erotycznych (1,4).
Wykorzystanie sieci w pracy do celów prywatnych – ocena pracujących internautów
To, jak często pracownicy korzystają z Internetu w celach prywatnych związane jest z faktem, jak oceniają to zjawisko. Osoby korzystające rzadziej uważają je za bardziej niemoralne (ocena: 3,3 vs. 2,7) oraz częściej wskazują, że jest ono oszukiwaniem pracodawcy (3,4 vs. 2,7). Przeciwnie wyglądają opinie badanych, których zapytano, czy korzystanie z sieci w pracy w celach prywatnych jest „w porządku” dopóki wykonuje się swoją pracę. Więcej pozytywnych odpowiedzi uzyskiwano tu od osób intensywniej korzystających z sieci w pracy w celach prywatnych (5,9 vs. 5,0).
Płeć a korzystanie z Internetu w celach prywatnych
W większości sytuacji kobiety i mężczyźni używają Internetu w celach prywatnych w podobny sposób. Wyniki badania pokazują, że kobiety chętniej zaglądają na portale społecznościowe (2,6 vs. 2,1), zaś mężczyźni częściej korzystają w pracy ze stron zawierających materiały erotyczne (1,6 vs. 1,1) oraz video (2,2 vs. 1,8).