Polacy lubią przyprawy
2010-09-27 13:53
Polacy wydają już niemal 950 mln zł rocznie na 35 tysięcy ton przypraw. Większość z nich kupowanych jest w placówkach handlu tradycyjnego. Najpopularniejszy wciąż jest pieprz i papryka, ale coraz chętniej konsumenci sięgają po zioła, mieszanki przyprawowe i panierki.
Przeczytaj także: Rynek przypraw w Polsce
Blisko 30 procent Polaków codziennie sięga po przyprawy (według badań SMG/KRC z 2009 r.). Jeśli wzięlibyśmy pod uwagę tylko okres od maja do września, odsetek ten byłby zapewne wyższy, bowiem także w tym segmencie rynku mamy do czynienia z sezonowością. Wiosną i latem wzrasta sprzedaż m.in. mieszanek grillowych. Tylko przez te kilka miesięcy generują one około 10 procent sprzedaży wszystkich rodzajów przypraw.Potraw gotowanych w domu nie doprawia wcale, lub robi to rzadziej niż raz w tygodniu jedynie 10 procent Polaków. Nie dziwią zatem oceny ekspertów, według których ten segment ma realne szanse na dalszy wzrost wolumenu i wartości sprzedaży. Niektórzy producenci liczą nawet na rozwój w granicach 30 procent rocznie.
Do posypania i pokropienia
Przyprawy to duża i zróżnicowana kategoria produktów. Zasadniczo podzielona na dwie części - przyprawy płynne (mniej niż 20 procent udziału w rynku) i sypkie. Badania MEMRB International Poland potwierdzają, że niekwestionowanym liderem sprzedaży tych pierwszych są Winiary, właściciel doskonale znanej konsumentom Maggi. Siedem spośród 10 buteleczek z przyprawą w płynie to produkty tej marki.
Jeśli chodzi o przyprawy sproszkowane, największy udział wartościowy mają przyprawy jednoskładnikowe - 45 procent (wg MEMRB; okres marzec 2008 r. - luty 2009 r.), mieszanki przypraw - 28 procent, przyprawy uniwersalne - 26 procent oraz dwa pomniejsze działy: susze warzywne i panierki, stanowiące łącznie 2 procent wartości sprzedaży podkategorii przypraw sypkich.
Niezmiennie najpopularniejszy wśród Polaków jest pieprz czarny mielony, papryka (słodka i ostra liczona łącznie) oraz ziele angielskie. Zainteresowanie kuchnią egzotyczną sprawia jednak, że coraz częściej klienci dopominają się o imbir, kardamon, anyż, kolendrę, czy pieprz kolorowy. Znane przyprawy zaczynają też wykorzystywać w inny sposób, np. cynamon nie jest jedynie dodatkiem do dań słodkich, ale także wytrawnych, inspirowanych kuchnią indyjską. Nowe trendy kulinarne oraz moda na zdrową, bogatą w warzywa i owoce dietę sprawia, że konsumenci chętniej sięgają również po suszone zioła.
Klienci lubią gotowe mieszanki
Największy wzrost sprzedaży odnotowują jednak różnego rodzaju mieszanki. Nie wszyscy mają czas i odwagę na eksperymenty, czy samodzielne komponowanie smaków. Gotowe miksy przyprawowe, czy ziołowo-warzywne są rozwiązaniem szybkim i tanim. Przygotowując potrawę wystarczy dorzucić kilka szczypt z wybranej torebki i danie jest gotowe.
Polacy najczęściej wybierają kompozycje do grilla, ryby i kurczaka. Ugruntowaną pozycję mają także mieszanki tzw. uniwersalne, używane zwykle do zup lub dań mięsnych. W segmentach miksów i przypraw jednoskładnikowych liderem sprzedaży od lat pozostaje Kamis-Przyprawy, a wśród przypraw uniwersalnych króluje Podravka z Vegetą.
Jest jeszcze jedna sekcja, niewielka, ale odnotowująca ponad 20-procentowy wzrost sprzedaży. To gotowe panierki, które pojawiły się w sklepach stosunkowo niedawno, ale zyskały już grono wiernych konsumentów. Producenci zachwalają je nie tylko jako sposób na chrupiące danie, ale także wyjątkowe urozmaicenie smakowe. Kamis proponuje np. panierki z dodatkiem ziaren zbóż, sezamu, płatków czosnku lub tłuczonego pieprzu.
Przeczytaj także:
Podravka kupiła Warzywko
![Podravka kupiła Warzywko [© christian42 - Fotolia.com] Podravka kupiła Warzywko](https://s3.egospodarka.pl/grafika/Podravka/Podravka-kupila-Warzywko-zaGbha.jpg)
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
przyprawy, rynek przypraw, producenci przypraw, wydatki Polaków, zakupy Polaków, produkty żywnościowe, Winiary, Kamis< Prymat, Podravka