Profil pracownika sektora SSC/BPO
2010-10-04 13:14
Przeczytaj także: Centra usług: specjaliści i menedżerowie chcą awansu
W branży SSC/BPO bardzo ceniona jest znajomość języków obcych, także tych niszowych. Centra usług biznesowych obsługują klientów z całego świata, w ponad 30 językach, z czego najpopularniejszy jest angielski (40% pracowników), niemiecki (17%), francuski (8%), ale i włoski, hiszpański, niderlandzki, szwedzki i rosyjski. Coraz częściej pracodawcy poszukują również pracowników ze znajomością czeskiego, węgierskiego, rumuńskiego czy arabskiego.
Tuż po studiach
Dla wielu osób praca w firmach SSC/BPO to punkt startowy do dalszej kariery. „Branża outsourcingu jest jedną z niewielu, w których można zrobić dynamiczną karierę i nabyć w krótkim czasie nowe, różnorodne kompetencje, choćby poprzez rozwinięty system awansów wewnętrznych, rotacje pomiędzy działami czy bogaty pakiet szkoleniowy”, wyjaśnia Jacek Levernes, Dyrektor Zarządzający HP Global Business Services EMEA i Prezes ABSL.
Zdaniem Marka Grodzińskiego, Dyrektora Centrum Capgemini BPO Poland i Wiceprezesa Zarządu ABSL, sektor SSC/BPO stawia pracownikom nie tylko wymagania, ale daje też unikatową szansę rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Praca w międzynarodowym zespole, często dla prestiżowych klientów z całego świata, ścieżka rozwoju dostosowana do profilu danej osoby, kursy językowe czy pakiet socjalny – to tylko niektóre z zalet pracy w centrach usług.
Ciekawą tendencją, która utrzyma się również w najbliższych latach, jest uruchomienie procesów rekrutacyjnych także za granicą. Polskie centra usług coraz częściej poszukują specjalistów z 3-7 letnim doświadczeniem, a tych niestety w Polsce zaczyna brakować. Dlatego też w zdecydowanej większości firm sektora zatrudnieni są obcokrajowcy. Średnio w jednym centrum pracuje ich 22, także na stanowiskach menadżerskich (13%).
Pakiet socjalny to podstawa
Przeciętne wynagrodzenie w centrach usług biznesowych jest wyższe niż średnia krajowa i oscyluje w okolicach 4500 zł brutto. Dodatkowo, centra usług oferują dodatki pozapłacowe takie jak usługi medyczne (90% ogółu zatrudnionych), imprezy integracyjne (77%), pakiety sportowe i rekreacyjne (76%), bilety do kina czy teatru (57%). Analiza wskazuje, że firmy dofinansowują również posiłki, ubezpieczenie na życie, składki na fundusz emerytalny, czy oferują zakup akcji na preferencyjnych warunkach. Standardowo, team leaderom przysługują służbowe notebooki i telefony komórkowe, a kadrze menadżerskiej dodatkowo samochody.
Informacje o badaniu
Badanie „Sektor SSC/BPO w Polsce” było prowadzone od stycznia do maja 2010 r. przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) z zastosowaniem kilku narzędzi badawczych : analiza źródeł zastanych (sprawozdania finansowe, bazy danych KRS, opracowania GUS itd.), ankieta internetowa skierowana do kadry zarządzającej centrów usług i pogłębione wywiady z ekspertami branży i przedstawicielami sektora.

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl