Sezon turystyczny 2010: podsumowanie
2010-10-11 12:23
Przeczytaj także: eSKY.pl: podróże Polaków w 2009 r.
Co ciekawe na 4 miejscu znalazł się Meksyk z 10 proc. udziałem. Kuriozalnie wydaje się, że wyciek ropy w zatoce meksykańskiej zadziałał jak najlepsza promocja dla tego kierunku. Warto zauważyć, że rok temu Meksyk nie mieścił się na liście krajów z choćby 2 proc. udziałem w egzotycznym rynku. To wielki powrót na listy sprzedażowe.
Kolejne miejsca w egzotycznym zestawieniu zajęły: Chiny i Sri Lanka po 8 proc., Wenezuela i Indie po 7 proc., Indonezja 5 proc. i Kuba 4 proc. Wszystkie inne kierunki egzotyczne łącznie przyciągnęły w tym roku 5 proc. kupujących.
Raz jeszcze warto przypomnieć, że ścisły sezon egzotyczny właśnie się rozpoczyna i potrwa do końca marca 2011. Wakacje.pl i EasyGo.pl będą uważnie monitorować zyski i straty poszczególnych kierunków w tym parytecie.
Hotele
fot. mat. prasowe
Najczęściej wybierane hotele
Własne doświadczenia potrafimy zaś przełożyć na oceny i opinie, które wspierają wybory konkretnego obiektu dla kolejnych, mniej doświadczonych turystów. Mowa oczywiście o programie OPINIE. Portale turystyczne
Wakacje.pl i EasyGo.pl mają łącznie ponad 140 tys. turystycznych ocen, wpisów, opisów wraz ze zdjęciami i krótkimi filmikami pochodzących wyłącznie od swoich powracających z wakacji klientów.
W przedstawionej powyżej tabeli ujęto 5 głównych kierunków sezonu LATO 2010, a w nich po 5 najczęściej wybieranych hoteli. Każdy obiekt prezentuje kategorię jakościową i średnią ocenę z programu OPINIE. Maksymalna ilość punktów w tej kategorii wynosi 5,0.
Biura podróży
Głośne upadki i ciche wzloty. Te pierwsze na szczęście dopiero w końcu sezonu, te drugie wypracowane mozolnie przez cały okres. Zacznijmy od pozytywów, bo dobrą pracę zawsze warto wyróżnić.
Żółtą koszulkę lidera w zestawieniu utrzymało biuro podróży Itaka, podają autorzy analizy. Mało tego, opolanie pozyskali dodatkowo 4 proc. nowych klientów kupujących wakacje w Internecie. Rok temu 15 proc. sprzedanych ofert należał do tego brandu, w tym sezonie było to aż 19 proc. Itaka rośnie w siłę dzięki szerokiej i dobrej jakościowo ofercie oraz działaniom marketingowym. Jej pozycja lidera wśród organizatorów wydaje się niczym niezagrożona. Zwłaszcza jeśli spojrzymy na kolejne miejsca.
11 proc. udział w rynku, a więc 7 proc. mniej od Itaki, zajmują ex aequo biura Exim Tours i Oasis Tours. Exim stracił jeden punkt procentowy rok do roku, a Oasis zyskał ich aż 7 i awansował z 6 pozycji zestawienia na miejsce nr 2. Biuro Oasis tak mocną pozycję zawdzięcza koncentracji na dwóch wybranych kierunkach, Tunezji i Egipcie. Dodatkowo, jako pierwsze rozpoczęło strategiczne działania promocyjne w Internecie. Taka taktyka z pewnością pozwoliła na przejęcie dużej grupy klientów. Zwłaszcza w kierunku tunezyjskim.
fot. mat. prasowe
Ranking biur podróży
Kolejne biura w rankingu nie poprawiły swojej pozycji przez czynniki zewnętrzne, czyli np. niższą sprzedaż na kierunku greckim. Neckermann w sezonie LATO 2009 był na 3 miejscu z 9 proc. udziałem w sprzedaży, w sezonie LATO 2010 to już 4 pozycja zestawienia i 2 pkt. procentowe mniej (7 proc.). Podobny spadek o jedno miejsce zanotowało piąte w tym sezonie biuro Rainbow Tours (6 proc. – podobnie jak przed rokiem).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl