eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySezon turystyczny 2010: podsumowanie

Sezon turystyczny 2010: podsumowanie

2010-10-11 12:23

Przeczytaj także: eSKY.pl: podróże Polaków w 2009 r.


Porty Lotnicze

Jeszcze kilka lat temu warszawskie Okęcie zdawało się mieć monopol na wszelkie możliwe wyloty, także turystyczno - charterowe. Na szczęście i to się zmieniło, a wakacje stały się naszym klientom jeszcze bliższe. Wystarczy bowiem wybrać oferty z wylotem z najbliższego nam lotniska i ruszać w świat.

fot. mat. prasowe

Krajowe porty lotnicze

Krajowe porty lotnicze

W sezonie LATO 2010 widać wzrosty w wylotach z portów regionalnych. Analizując oferty sprzedawane przez Internet, Wakacje.pl i EacyGo.pl wyłoniły kolejne porty lotnicze z największymi udziałami w obsłudze. Warszawa co prawda ciągle jest numerem jeden z wynikiem 44 proc. obsłużonych rezerwacji , ale straciła w porównaniu do ubiegłego sezonu 5 pkt. procentowych. Zyskały kolejne w zestawieniu Katowice (z 15 na 16 proc.) i Gdańsk ( z 8 na 11proc.). To właśnie gród Neptuna rośnie najszybciej, rok do roku, wśród wszystkich krajowych portów regionalnych.

Jednoprocentowy spadek zanotowała poznańska Ławica ( z 10 na 9 proc.). Piąte miejsce po sezonie przypadło lotnisku we Wrocławiu z jednoprocentowym awansem (z 6 na 7 proc.), a szóste Krakowowi (z 5 na 6 proc.). Taką sama wartość w wyborach klientów miał w tym roku lotniczy port łódzki (2 proc.) i bydgoski (2 proc.). Szczecińskie lotnisko w Goleniowie także awansowało o 1 pkt. procentowy (z 1 na 2 proc.).

Wyżywienie

Jeśli wierzyć w teorię, to tegoroczne wakacje spędzaliśmy głównie w hotelach. Dlaczego? Bo przede wszystkim wówczas sens ma wykupienie opcji All Inclusive. Jeśli przyjrzymy się poniższej tabeli zobaczymy, że to przodujący pakiet w zestawieniu. W sezonie LATO 2010 wybrało go 67 proc. kupujących, o 5 proc. więcej niż przed rokiem.

fot. mat. prasowe

Wyżywienie

Wyżywienie

Śniadania i obiadokolacje (HB) wybrało w tym samym czasie tylko 22 proc. klientów (2009 – 26 proc.). Z opcji samych śniadań (BB) skorzystało 4 proc. kupujących (2009 – 5 proc.), a bez wyżywienia na wakacje wybrało się 2 proc. klientów (2009 – 3 proc.). Formy inne, zgodne z programem danej imprezy wybrało w tym sezonie 5 proc. klientów i było to o 1 proc. więcej niż przed rokiem (2009 – 4 proc.)

Last Minute

fot. mat. prasowe

Last minute

Last minute

Za nami kolejny sezon należący do promocji ofert z opisem promocyjnym last minute. W roku 2009 oferty z tej kategorii wybrało 52 proc. internetowych klientów, a tym roku o kolejne o 2 proc. więcej. Śmiało można powiedzieć, że latem szukamy dobry dobrych ofert, w dobrych cenach na ostatnią chwilę. Pytanie czy je znajdujemy?

OKIEM MENAGERA

„54 proc. klientów internetowych kupiło w tym sezonie oferty z pieczątką promocyjną organizatora wyjazdu - last minute. 67% wybrało ofertę All inclusive, a 68% wyjechało na 7 dni. Tyle statystyka. A jakość? A cena? Czy mieliśmy szanse na prawdziwe wakacyjne okazje? Niestety nie. W wyniku trudnego roku 2009 i katastrof z przełomu marca i kwietnia 2010 na rynek trafiło bardzo mało dobrych jakościowo i przecenionych jednocześnie ofert w cenach za 1000-1200 zł. Takich, które napędzały rynek w latach poprzednich. To pierwsza duża zmiana w stosunku do lat ubiegłych.

Druga to kondycja branży. Wydaje się, że nie ma wyjścia i sos, który pozostał po tegorocznym pieczystym musi zostać wymieszany. Za kilka tygodni dowiemy się, kto z jakim skutkiem i perspektywą na przyszłość zakończył ten sezon. Obawiam się, że przegranych może być więcej. Nadchodzi czas wzmocnienia liderów, przejęć i konsolidacji rynku. Silni, sprawdzeni i dobrze przygotowani organizatorzy dysponujący dobrym produktem dla różnych grup klientów i pomysłem na promocję i sprzedaż będą rozdawać karty. Bez dobrej strategii, pomysłu i wyczucia rynku nikt nie ma szans. To dobry kierunek zmian dla nas wszystkich.”

Michał Pilkiewcz, prezes zarządu Enovatis S.A.


poprzednia  

1 ... 4 5

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: