Internauci a stare i nowe media
2010-10-12 11:14
Przeczytaj także: Najpopularniejsze media wg interneutów
WNIOSKI DOTYCZĄCE WIEKUZ najnowszej wiedzy dotyczącej Internetu wynika, że nie zawsze młodsze osoby lepiej korzystają z Internetu. Im młodsze tym pewniej się czują, ale często mają mniejsze chęci i umiejętności poznawcze do uczenia się nowych rzeczy (wynika to z tego, że przyzwyczaili się już do gotowych rozwiązań). Bardzo młode osoby bardzo szybko się uczą, ale w pewnym wieku (ok. 25-30 lat) zaczynają wykazywać się pewną niechęcią do uczenia się rzeczy zupełnie nowych.
W obecnych czasach młodzi od początku funkcjonowali w filozofii „copy – paste” gdzie wszystko było uproszczone i tak przyjazne użytkownikom, że nie musieli rozumieć jak dokładnie coś funkcjonuje dla uczenia i przyswajania nowych informacji. Dlatego młodzi mają opór przeciwko wszystkiemu co jest zbyt nowe i nie bazujące na tym co jest znane.
Młodzi mają kłopot z określeniem własnych potrzeb informacyjnych i wyborem właściwej strategii poszukiwania informacji (np. często nie potrafią sformułować słów kluczowych i określić, które z nich będą najbardziej efektywne). Bardzo szybkie poszukiwanie informacji przez młodych użytkowników odbywa się kosztem czasu poświęcanego na ocenę ich wartości i wiarygodności wyników. Również brak jest dowodów na to, że młodsi potrafią lepiej radzić sobie z wieloma źródłami informacji równocześnie. Pokolenie urodzone po 1985 roku ma problemy z głębokim przyswajaniem treści, problemy z koncentracją oraz ogarnięciem dużej ilości szczegółów. Osoby szczęśliwe, zakochane rzadziej korzystają z portali społecznościowych jak i ogólnie Internetu.
Z badań wynika, że wiek ma znaczenie dla szybkości uczenia się nowych rzeczy w Internecie, ale nie jest główną zmienną wpływającą na częstotliwość korzystania z Internetu i portali społecznościowych.
Bardziej niż wiek precyzyjnymi zmiennymi determinującymi częstotliwość używania społecznościowych portali są:
- zaangażowanie społeczne – czyli wyczulenia na problemy społeczne, otwartość na innych, ale także zaangażowanie w nieodpłatne inicjatywy na rzecz polepszenia warunków życia jakiejś grupy
- potrzeby poznawcze – czyli otwartość na nowe informacje, chęć uczenia się, potrzeba samorozwoju
- potrzeba niestatecznego życia – czyli nie spędzania czasu w domu, chęć podróżowania, przeżywania wciąż nowych doświadczeń, otaczania się różnymi ludźmi, realizowania wielu pasji itd.
WNIOSKI DOTYCZĄCE NOWYCH MEDIÓW
Z badań wynika, że obecnie informacja jest połączona z kolejnym łańcuchem informacji. A więc tworzy ciąg informacyjny, który należy samemu przerwać, żeby odejść od komputera. Pociąga to za sobą również psychologiczne konsekwencje: ciągłe poczucie, że można jeszcze coś więcej się dowiedzieć, a więc, że nigdy nie jesteś w pełni poinformowany o wszystkim. Skutkiem tego jest ciągła frustracja i poczucie niedokończenia.
Dla Heavy Userów (HU) Internet jest czymś znacznie więcej niż tylko wygodnym narzędziem ułatwiającym osiąganie różnych celów – to integralna część ich świata. Nie uważają sieci za alternatywną wersję rzeczywistego świata ale za komplementarną formę funkcjonowania w świecie. Dla nich świat internetowy staje się wirtualnym równoległym światem kiedy używa się go patologicznie jak np. nastolatki, które serfują po 5-10 godzin dziennie dla przyjemności. Kiedy jest używany zgodnie z przeznaczeniem i bez obsesyjnego nadmiaru – jest częścią jednego świata.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl