Branża telekomunikacyjna 2010-2015
2010-11-24 12:05
Przeczytaj także: Telefonia mobilna przoduje w Polsce
fot. mat. prasowe
Badanie IBM Telco 2015
Badanie IBM Telco 2015
Badanie IBM Telco 2015 wskazuje na cztery scenariusze rozwoju branży telekomunikacyjnej w ciągu najbliższych pięciu lat:
Rynek skonsolidowany: Ograniczone wydatki konsumentów prowadzą do stagnacji i spadku przychodów. Operatorzy nie zmodyfikowali znacząco swoich usług w obszarze komunikacji głosowej i połączeń, co oznacza, że nie podejmują działań w kierunku dalszego rozwoju. Spadek zaufania inwestorów w sektorze telekomunikacyjnym wywołuje kryzysy gotówkowe i powoduje konsolidację branży.
Wstrząs rynku: Przedłużający się kryzys gospodarczy doprowadził operatorów do rozbicia aktywów na niezależne jednostki biznesowe o różnych profilach zwrotu z inwestycji; tworzą się silne marki detaliczne, które łączą pakiety usług ze zdezintegrowanych jednostek. Rynek jest dalej regulowany, zaś rząd, władze lokalne, alternatywni dostawcy (np. spółdzielnie mieszkaniowe czy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej) inwestują w ultra-szybkie usługi szerokopasmowe, podczas gdy prywatne inwestycje w infrastrukturę ograniczają się tylko do gęsto zaludnionych obszarów.
Starcie gigantów: Dostawcy usług konsolidują się, współpracują i zawierają sojusze, aby sprostać konkurencji z dostawcami usług over-the-top (OTT) i producentami sieci i sprzętu, które przyczyniają się do rozbudowy zasięgu świadczenia usług komunikacyjnych. Tacy dostawcy rozwijają swoje rynki w obszarze na przykład inteligentnych sieci i usług e-zdrowia, dostarczając w tym celu pakiety połączeń typu end-to-end. Firmy telekomunikacyjne budują portfele usług sieciowych typu premium i poprawiają standardy treści elektronicznych w celu zwiększenia wartości dodanej dla klienta.
Bazar idei: Bariery pomiędzy dostawcami OTT i dostawcami sieci zacierają się wraz z otwieraniem się rynku dzięki odpowiednim regulacjom, technologii i konkurencyjności. Dzięki powszechnej i otwartej infrastrukturze dostępowej, łączność z każdą osobą i obiektem staje się nieograniczona.
Badanie IBM Telco 2015 wskazuje, że aby na nowo pobudzić trendy rozwojowe, branża telekomunikacyjna musi działać w kierunku bardziej dynamicznego i opłacalnego scenariusza, takiego jak: Starcie gigantów lub Bazar idei. Można to osiągnąć dzięki większej współpracy w skali globalnej z dostawcami OTT. Rola dostawców usług może się zwiększać, dzięki nowym modelom biznesowym zastosowanym w sektorze zdrowia, inteligentnych sieci, transporcie, detalu, bankowości i innych.
Kluczowe rekomendacje wynikające z badania IBM Telco 2015:
- Transformacja działalności/Optymalizacja: Uproszczenie działalności biznesu i infrastruktury IT mającej na celu redukcję kosztów, poprawę wydajności działalności gospodarczej, a także wsparcie w procesie transformacji ze starej do nowej generacji infrastruktury i modeli biznesowych.
-
Zarządzanie doświadczeniami klientów: Wykorzystanie analityki do poszerzania wiedzy na temat klientów.
- Wsparcie w zakresie usług: Tworzenie i dostarczanie usług oraz ich transformacja w celu generowania źródeł większych przychodów i budowania nowych modeli biznesowych.
![Rynek telekomunikacyjny w UE 2006 [© Scanrail - Fotolia.com] Rynek telekomunikacyjny w UE 2006](https://s3.egospodarka.pl/grafika/rynek-telekomunikacyjny/Rynek-telekomunikacyjny-w-UE-2006-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl