eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZdrowy rozwój polskiej firmy

Zdrowy rozwój polskiej firmy

2010-12-14 13:10

Przeczytaj także: Firmy produkcyjne odczuwają poprawę


Zarządzanie reputacją

fot. mat. prasowe

Zarządzanie reputacją (wynik w %, najlepszy wynik UE=100%)

Zarządzanie reputacją (wynik w %, najlepszy wynik UE=100%)

Siła filaru zarządzania reputacją w polskich firmach plasuje się według PwC na poziomie 6.0. Firmy wysoko na liście priorytetów plasują regularne badania klientów (67%), co wpływa pozytywnie na wynik całościowy w tej kategorii. Warto jednak zwrócić uwagę, że w przypadku badania satysfakcji pracowników sytuacja kształtuje się odmiennie - już tylko niespełna 20% firm przeprowadza takie analizy co roku. Ponad 1/3 nie prowadzi badań, gdyż jak twierdzi zna poziom zadowolenia pracowników, a 10% uważa iż są one niepotrzebne.

Ponad 1/3 firm prowadzi analizę wizerunku, w tym 15% podejmuje takie starania regularnie. Jedynie 6% uważa iż nie ma takiej potrzeby, a 2% mówi wprost iż takiego monitoringu nie prowadzi. Większość (56%) wybiera wyjście pośrednie - koncentruje się na działaniach wizerunkowych bez prowadzenia badań w tym zakresie, co może utrudniać ocenę efektywności przyjętych rozwiązań. Polskie firmy są świadome znaczenia reputacji dla sukcesu biznesowego, ale decyzje biznesowe podejmują bardzo pragmatycznie. Angażując się w działania, które mogą wiązać się z poważnym ryzykiem nieprzychylnego przyjęcia przez media lub opinię publiczną, 36% ankietowanych rozważa pełną analizę długookresowych konsekwencji pogorszenia relacji z otoczeniem, 19% oceniałoby bieżące koszty i korzyści, a 13% przy podejmowaniu decyzji brałaby pod uwagę przede wszystkim aspekty finansowe, choć podjęłaby również odpowiednie działania z dziedziny PR. Jedynie 1/3 respondentów z góry odrzuciłaby takie działania jako potencjalnie przynoszące szkody w zakresie reputacji.

W zakresie etyki biznesu – polskie firmy cechują się optymizmem. Połowa ankietowanych jest zdania, iż w przypadku zauważenia nieetycznych zachowań przez pracownika niższego szczebla, będzie mógł on dotrzeć z tą informacją do osoby zarządzającej. ¼ badanych uważa, że w firmie istnieje jawna i skutecznie egzekwowana polityka postępowania etycznego, w związku z czym nie ma potrzeby angażowania zarządzającego. Może to świadczyć o istotnych zmianach w kulturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw - staje się ona mniej zhierarchizowana w wyniku czego skraca się dystans między przełożonymi i podwładnymi. Zmiany te ułatwiają komunikację w firmie, a tym samym stwarzają bardziej przyjazne warunki do raportowania o ewentualnych zachowaniach nieetycznych. Na drugim biegunie znaleźli się sceptycy - 6% respondentów uważa, iż prawdopodobnie informacja nie dotarłaby do zarządzającego, gdyż pracownik nie informowałby o swojej obserwacji, kolejne 6% nie umie ocenić jak potoczyłaby się sytuacja.

Zarządzanie ryzykiem

fot. mat. prasowe

Zarządzanie ryzykiem (wynik w %, najlepszy wynik w UE=100%)

Zarządzanie ryzykiem (wynik w %, najlepszy wynik w UE=100%)

Według prognoz PwC siła filaru zarządzania ryzykiem w polskich firmach PwC to 6.2.

Generalna ocena świadomości biznesu w zakresie zarządzania ryzykiem wypada stosunkowo dobrze jednak to, że w grupie badanych firm aż 64% nie posiada sformalizowanych systemów zarządzania ryzykiem, a jedynie 5% rozważa jego stworzenie, jest dość alarmujące. Tym bardziej, że ok. 1/3 badanych to spółki notowane na giełdzie. Należy zwrócić uwagę, że dla większych przedsiębiorstw wprowadzenie takiego narzędzia oznacza podniesienie ratingu, a więc obniżenie kosztów kredytowania.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: