Zdrowy rozwój polskiej firmy
2010-12-14 13:10
Przeczytaj także: Firmy produkcyjne odczuwają poprawę
Zarządzanie reputacją
fot. mat. prasowe
Zarządzanie reputacją (wynik w %, najlepszy wynik UE=100%)
Ponad 1/3 firm prowadzi analizę wizerunku, w tym 15% podejmuje takie starania regularnie. Jedynie 6% uważa iż nie ma takiej potrzeby, a 2% mówi wprost iż takiego monitoringu nie prowadzi. Większość (56%) wybiera wyjście pośrednie - koncentruje się na działaniach wizerunkowych bez prowadzenia badań w tym zakresie, co może utrudniać ocenę efektywności przyjętych rozwiązań. Polskie firmy są świadome znaczenia reputacji dla sukcesu biznesowego, ale decyzje biznesowe podejmują bardzo pragmatycznie. Angażując się w działania, które mogą wiązać się z poważnym ryzykiem nieprzychylnego przyjęcia przez media lub opinię publiczną, 36% ankietowanych rozważa pełną analizę długookresowych konsekwencji pogorszenia relacji z otoczeniem, 19% oceniałoby bieżące koszty i korzyści, a 13% przy podejmowaniu decyzji brałaby pod uwagę przede wszystkim aspekty finansowe, choć podjęłaby również odpowiednie działania z dziedziny PR. Jedynie 1/3 respondentów z góry odrzuciłaby takie działania jako potencjalnie przynoszące szkody w zakresie reputacji.
W zakresie etyki biznesu – polskie firmy cechują się optymizmem. Połowa ankietowanych jest zdania, iż w przypadku zauważenia nieetycznych zachowań przez pracownika niższego szczebla, będzie mógł on dotrzeć z tą informacją do osoby zarządzającej. ¼ badanych uważa, że w firmie istnieje jawna i skutecznie egzekwowana polityka postępowania etycznego, w związku z czym nie ma potrzeby angażowania zarządzającego. Może to świadczyć o istotnych zmianach w kulturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw - staje się ona mniej zhierarchizowana w wyniku czego skraca się dystans między przełożonymi i podwładnymi. Zmiany te ułatwiają komunikację w firmie, a tym samym stwarzają bardziej przyjazne warunki do raportowania o ewentualnych zachowaniach nieetycznych. Na drugim biegunie znaleźli się sceptycy - 6% respondentów uważa, iż prawdopodobnie informacja nie dotarłaby do zarządzającego, gdyż pracownik nie informowałby o swojej obserwacji, kolejne 6% nie umie ocenić jak potoczyłaby się sytuacja.
Zarządzanie ryzykiem
fot. mat. prasowe
Zarządzanie ryzykiem (wynik w %, najlepszy wynik w UE=100%)
Generalna ocena świadomości biznesu w zakresie zarządzania ryzykiem wypada stosunkowo dobrze jednak to, że w grupie badanych firm aż 64% nie posiada sformalizowanych systemów zarządzania ryzykiem, a jedynie 5% rozważa jego stworzenie, jest dość alarmujące. Tym bardziej, że ok. 1/3 badanych to spółki notowane na giełdzie. Należy zwrócić uwagę, że dla większych przedsiębiorstw wprowadzenie takiego narzędzia oznacza podniesienie ratingu, a więc obniżenie kosztów kredytowania.
Przeczytaj także:
Polskie firmy a bezpieczeństwo inwestycyjne X 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl