Wtórny rynek nieruchomości 2010
2010-12-23 11:37
Średnie ceny na rynku wtórnym grudzień 2009 - grudzień 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wtórny rynek nieruchomości XI 2010
Jeśli rok 2009 można było uznać za rok marazmu czy kryzysu na rynku nieruchomości, to do 2010 bardziej pasuje określenie stabilizacja. Podaż mieszkań na rynku wtórnym utrzymuje się nadal na wysokim poziomie, w serwisie www.szybko.pl było to średnio 60 tysięcy dostępnych ofert sprzedaży miesięcznie. Z drugiej jednak strony w ciągu mijającego roku banki modyfikowały swoją politykę kredytową: spadały marże, pojawiały się atrakcyjne promocje, obniżały się wymogi dotyczące minimalnego wkładu własnego. W 2010 nadal, bez obostrzeń funkcjonował program „Rodzina na swoim”, przy czym wskaźniki cenowe kwalifikujące mieszkania do objęcia programem wzrosły. Ten łatwiejszy, w porównaniu z 2009 rokiem, dostęp do kredytów stymulował popyt.Według autorów raportu, nie mieliśmy jednak do czynienia z raptownymi skokami popytu, spowodowanymi zapowiedzią zmian w polityce kredytowej czy też ograniczeniami planowanymi dla programu „Rodzina na swoim”. Można pokusić się o stwierdzenie, że Polacy wyciągnęli wnioski z sytuacji, która miała miejsce na zachodnioeuropejskich i amerykańskim rynku nieruchomości i nie podejmują pochopnych decyzji na fali optymizmu czy też obawy przed nadchodzącą zmianą.
Również właściciele mieszkań wystawionych na sprzedaż wykazują się większym realizmem jeśli chodzi o oczekiwania finansowe. W porównaniu z 2009 roku, obecnie już na etapie oferty, ceny obniżane są zdecydowanie częściej i w większym stopniu. W 2009 ceny były obniżane w co dwudziestym ogłoszeniu (5%), podczas gdy w mijającym roku aż 14% sprzedających zmniejszyło cenę pierwotną
Autorzy raportu podają, że skala upustów cenowych jest również zdecydowanie większa. Obecnie ceny ofertowe, jeszcze w procesie promowania nieruchomości w Internecie, są obniżane średnio o 5,6% (średnia dla 12 miast), podczas gdy 12 miesięcy temu średnia skala upustów wynosiła 4,9%. W 78% modyfikowanych ogłoszeń cena ofertowa została obniżona tylko raz. Czasami okazywało się to jednak niewystarczające aby wzbudzić zainteresowanie kupujących. W 16% przypadku oferent obniżał cenę dwukrotnie, w 4% trzykrotnie. Były jednak oferty, gdzie ostateczny upust cenowy rzędu 30% nastąpił wskutek pięcio-, sześciokrotnej modyfikacji ceny.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl