Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2010
2011-01-01 00:13
Przeczytaj także: Klienci a rynek telekomunikacyjny 2008
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z usług operatora telefonii stacjonarnej (średnie na skali od 1 do 5, n=614)
Zadowolenie z usług operatora telefonii stacjonarnej (średnie na skali od 1 do 5, n=614)
W przypadku oceny poszczególnych elementów obsługi najwyższą średnią oceną (4,0) cieszy się wymiar: niezawodność usługi. Nieco niżej oceniona została ogólna obsługa klienta (3,9) oraz dostępności informacji o ofercie nowych produktów oraz promocjach (3,8). Najniższe średnie oceny dotyczyły atrakcyjności promocji i rabatów (3,5) oraz oferty cenowej (3,6).
Raport pokazuje również, że czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Prawie dwie trzecie badanych (65,2 %) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10 %.
fot. mat. prasowe
Chęć rezygnacji z usług głównego operatora (w %, n=614)
Chęć rezygnacji z usług głównego operatora (w %, n=614)
Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (41,4 %) oraz Telekomunikację Polską (27,2 %). Badani najczęściej nie skorzystaliby z usługi u operatora Dialog (36,8 %).
W raporcie czytamy także, że najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność cenowa oferty (średnia 4,5 na 5-stopniowej skali) oraz atrakcyjność promocji i rabatów (średnia 4,2). Istotne płaszczyzny oceny to szerokość zakresu oferowanych usług (średnia 3,9) i dostępność obsługi (średnia 3,8).
Ośmiu na dziesięciu badanych (72,4 %) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszało 23,9 % badanych.
fot. mat. prasowe
Powody nieposiadania telefonu stacjonarnego
Powody nieposiadania telefonu stacjonarnego
Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (92,9 %). Istotnymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (54,0 %) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (47,3 %).
Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 65,7 PLN. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 PLN miesięcznie (45,4 %). Niemal jedna piąta (19,3 %) płaci rachunki w wysokości 41-50 PLN, a blisko jedna czwarta (23,9 %) - poniżej 40 PLN.
Z badania wynika, że niemal co trzeci badany (32,2 %) deklaruje brak możliwości kontroli naliczanych rachunków u operatora telefonii stacjonarnej. Ponad jedna trzecia ankietowanych (36,8 %) posiada taką możliwość. Natomiast prawie jedna trzecia (31,0 %) nie potrafi odpowiedzieć na tak zadane pytanie.
![Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze [© Nmedia - Fotolia.com] Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telekomunikacja/Telekomunikacja-uslugi-wiazane-coraz-tansze-153670-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl