Google Instant a pozycjonowanie
2011-01-21 11:39
Przeczytaj także: Zmiany w Google w 2010
Google Instant a pozycjonowanie
Nowa usługa Google zapewne wpłynie na działania związane z pozycjonowaniem. Jednakże trudno w tej chwili przewidzieć wszystkie konsekwencje, większość to na razie tylko domysły. Generalnie trudno jest przewidzieć zachowania ludzi, w tym przypadku internautów. Czy będą oni mniej lub bardziej odporni na wskazówki od nowego „przewodnika” w sieci. Wydaje się jednak, że Google Instant wpłynie na cały przemysł pozycjonowania. Skutecznie utrudni pracę branży SEO.
Google Instant a Long Tail
Najmocniej podnoszonym argumentem przez specjalistów, jest wpływ Google Instant na tzw., długie ogony. Przeważa opinia, że stracą one sens. Pozycjonowanie będzie się w głównej mierze opierało o krótkie słowa kluczowe. Firmy dotychczas pozycjonujące się w ten sposób będą musiały przejść na frazy ogólne, a na tych są już mocno usadowione największe firmy.
Cały ruch na stronie ma być właśnie wygenerowany poprzez mocne frazy. Jak wiadomo pozycjonowanie pod mocne frazy jest najtrudniejsze i najbardziej kosztowne. W przypadku Long Tail można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że zmniejszy się ich zastosowanie. Choć trudno przypuszczać, że zostanie całkiem wyeliminowane. Poszukiwanie rzeczy szczegółowych, mniej komercyjnych, będzie dalej się opierało na tej formie wpisywania zapytań. Ostatnio cały czas zwiększało się wyszukiwanie poprzez długie zapytania. Użytkownicy Internetu nabierali doświadczenia w wyszukiwaniu informacji. Także można założyć, że ruch na stronie nie ograniczy się tylko do strony głównej, podstrony mają dalej szanse.
Pewnie także nie zniknie wyszukiwanie poprzez wklejanie całego zapytania. Jednakże poprzez sugestie i wyświetlanie wyników na bieżąco będą one traciły na znaczeniu, Google będzie w większej mierze kierowało naszymi ruchami w sieci. Internauta staje się coraz bardziej nerwowy, ma coraz mniej czasu i dlatego pewnie będzie się dawał kierować Google poprzez szybkie podsuwanie wyników. Gdy tylko wśród wyników spostrzeże interesująca stronę, nawet nie tą którą pierwotnie szukał, może już uznać wyszukiwanie za udane.
Google Instant a AdWords
Istniej duże prawdopodobieństwo, że wskutek Google Instant spadnie wskaźnik CTR. Wyświetlanie wyników na bieżąco podczas wpisywania hasła będzie zwiększało liczbę wyświetleń reklamy. Obniżenie CTR to spadek wartości słów kluczowych, a to w konsekwencji wyższy koszt reklamy. Kampanie AdWords zapewne staną się droższe, przez to mniej dostępne dla małych firm. Jednakże Google zapewne przeliczyło, że w bilansie ogólnym, zysk z AdWords i tak będzie większy. Po prostu wyciągnie większe pieniądze od dużych firm. W końcu każda firma wprowadzając nowe usługi liczy na wzrost dochodów. Większość kampanii PPC będzie prowadzona po dyktando najpopularniejszych słów kluczowych. Jednakże wzrost cen kampanii nie powinien tak mocno wzrosnąć, jak niektórzy przewidują. Google przecież zapowiedziało, że wraz z wprowadzeniem Google Instant zmieni się sposób liczenia liczby wyświetleń. Wyświetlenie będzie zliczane jeśli spełniony zostanie jeden z trzech warunków:
- na koniec zapytania internauta zatwierdzi wyniki kliknięciem enter,
- reklama będzie wyświetlana min. 3 sekundy (internauta się na chwilę po prostu zatrzyma),
- internauta kliknie na któryś z wyświetlonych wyników.
Obniżenie CTR nie będzie chyba miało miejsca dla fraz long tailowych. W tym przypadku można nawet liczyć na obniżenie kosztów kampanii opartych na tzw. długich ogonach, przy jednoczesnym zmniejszeniu klikalności.
Przeczytaj także:
Wyszukiwarka Google szyta na miarę
oprac. : Grupa TENSE
Więcej na ten temat:
Google Instant, Google, wyszukiwarka Google, pozycjonowanie, pozycjonowanie stron www w wyszukiwarkach, wyszukiwarki internetowe