Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne
2011-02-24 10:08
Przeczytaj także: Branża IT a partnerstwo publiczno-prywatne
Uwaga na opłaty
Dwa pierwsze modele dotyczą zaangażowania sektora prywatnego dopiero w fazie eksploatacji inwestycji. W modelu 1 zadanie publiczne podzielono na dwa odrębne projekty. Pierwszy z nich dotyczy zaprojektowania i wybudowania określonej inwestycji (np. budowa sieci wodno-kanalizacyjnej dla miejscowości X realizowana przez określoną jednostkę samorządu terytorialnego), a drugi polega na udostępnieniu wybudowanej infrastruktury innemu podmiotowi w celu świadczenia usług i utrzymania wybudowanej infrastruktury w należytym stanie. Zastosowanie tego modelu pod kątem ubiegania się o wsparcie z funduszy unijnych jest najprostsze, ponieważ wnioskodawcą w programie operacyjnym jest podmiot publiczny, a projekt, który ubiega się o wsparcie, obejmuje wyłącznie fazę inwestycyjną, w której nie występuje jeszcze podmiot prywatny.
fot. mat. prasowe
Model 5: Współfinansowanie z dotacji opłat za dostępność
Model 5: Współfinansowanie z dotacji opłat za dostępność
Model drugi różni się od pierwszego tym, że dla projektu zamawiający zawiera jeden kontrakt obejmujący zarówno fazę inwestycyjną, jak i eksploatacyjną. Nadal jednak inwestycja finansowana jest wyłącznie ze środków publicznych, a udział sektora prywatnego pojawia się dopiero na etapie operacyjnym. Z punktu widzenia ubiegania się o dotację wnioskodawcą nadal jest podmiot publiczny, a dofinansowaniem objęte są koszty inwestycji, co nie powinno nastręczać większych trudności w procesie ubiegania się o dotację. Oba powyższe modele zakładają jednak finansowanie kosztów inwestycji wyłącznie ze środków publicznych w powiązaniu z dotacją. Tym samym nie są one jeszcze modelami pozwalającymi na budowę infrastruktury w okresie niedoboru krajowych środków publicznych niezbędnych do uzupełnienia wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków UE i nie stanowią partnerstwa publiczno-prywatnego w rozumieniu polskiej ustawy o PPP.
W trzecim zaprezentowanym przez JASPERS modelu finansowanie sektora prywatnego pojawia się w fazie inwestycyjnej, ale w celu uproszczenia procesu ubiegania się o dotację faza ta dzielona jest na dwa komponenty, np. budowa drogi z pkt. A do pkt. C przez pkt. B dzielona jest na komponent z pkt. A do B oraz komponent z pkt. B do C. Tym samym, zawarte zostaną dwie umowy. Pierwsza umowa obejmie zaprojektowanie i wybudowanie komponentu 2 finansowanego z krajowych środków publicznych oraz dotacji, a druga umowa obejmie zaprojektowanie, wybudowanie i finansowanie komponentu 1 (finansowanego wyłącznie ze środków sektora prywatnego) oraz eksploatację całości inwestycji (oba komponenty).
Taka struktura upraszcza ubieganie się o fundusze unijne – proces obejmie wtedy tylko komponent 1 i będzie wyglądał podobnie jak w modelu pierwszym. Niestety model współfinansowania równoległego umożliwia objęcie dotacją tylko części kosztów inwestycji, przez co obniża się efektywna stopa dofinansowania. W modelu tym istnieje ryzyko, iż poszczególne komponenty inwestycji zostaną zrealizowane przez różne podmioty kierujące się różnymi interesami, co może powodować problemy pomiędzy wykonawcą komponentu 2 finansowanego ze środków sektora publicznego oraz dotacji (dla którego najważniejszy będzie zysk na etapie budowy) a wykonawcą komponentu 1 i jednocześnie operatora całego majątku wytworzonego w ramach projektu (dla którego ważny jest cały cykl życia projektu, wraz z etapem eksploatacji). Dlatego też, należy się spodziewać, że w tym przypadku umowa DBFO będzie bardzo złożona.

oprac. : Magdalena Zawadzka / Fundusze Europejskie