Globalny rynek usług biznesowych 2011
2011-03-28 13:42
Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
- Niskie koszty pracy, tani najem biur, wykwalifikowani na zachodzie pracownicy - to przewagi, które skusiły zagraniczne firmy do tworzenia centrów usługowych w Algierii, Egipcie, Maroku czy Tunezji - mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający w firmie Infosys BPO Europe, oferującej zaawansowane usługi outsourcingowe, m.in. z zakresu finansów, księgowości i IT i zatrudniającej w Polsce ponad tysiąc osób. - Trzej moi klienci ulokowali centra usług w tym rejonie. Wydarzenia w Egipcie miały katastrofalny wpływ na ich usługi. Była rewolucja, nikt nie chodził do pracy, tymczasem firma potrzebuje dostępności pracowników 24 godziny na dobę. Musieli na gwałt przenosić swoje operacje do innych krajów m.in. do Polski. Skutek? Ja lub moi klienci musimy zatrudnić około 300-400 dodatkowych pracowników. To wymierny efekt ucieczki firm z Afryki Północnej - mówi Krystian Bestry.
Inwestorzy z coraz większym niepokojem patrzą również w kierunku Meksyku. Według portalu BorderlandBeat.com, zajmującego się statystykami kryminalnymi, przestępczość w Meksyku rośnie w dramatycznym tempie. W jednym z meksykańskich miast - Ciudad Juarez, tylko w lutym 2011 r. przestępczość wzrosła o 40% (rok do roku). Zdaniem ekspertów, życie w Afganistanie jest bardziej bezpieczne od życia w Juarez. Z raportu Organizacji Państw Amerykańskich wynika, że w Ameryce Środkowej i Południowej, którą zamieszkuje 8% ludności świata, dochodzi do 40% ogółu morderstw i 66% porwań dla okupu. Średnio na 100.000 mieszkańców przypadają 25,6 morderstwa. Dla porównania, w Afryce liczba ta wynosi 20, w Europie – 8,9, a w południowo-wschodniej Azji – 5,8. W czołówce państw o najwyższym wskaźniku przestępczości jest też Republika Południowej Afryki. Według danych lokalnej policji (SAPS), wskaźnik morderstw w 2009/2010 r. wyniósł 34,1. Zachodni inwestorzy, zwłaszcza z sektora nowoczesnych usług biznesowych nie są w stanie zapewnić bezpieczeństwa swoim pracownikom. Wiele centrów w Meksyku jest zmuszonych przerywać pracę przed zmierzchem, aby pracownicy mogli bezpiecznie dotrzeć do domów. Tymczasem, branża outsourcingu musi zapewniać ciągłość biznesową i często działać w trybie całodobowym, szczególnie kiedy centrum usług zlokalizowane jest w innej strefie czasowej niż klient. Rosnąca przestępczość na ulicach RPA i Meksyku poważnie hamuje więc sprawne funkcjonowanie ośrodków outsourcingowych.
W rankingu Global Peace Index (2010) za wysoko ryzykowne lokalizacje uznano również Rosję (143.), Kolumbię (138.), Sri Lankę (133.), Filipiny (130.) czy Turcję (126.).
Ryzyko naturalne
Według raportu, tsunami w Japonii również zachwiało zaufaniem inwestorów. Tysiące ofiar, dziesiątki tysięcy zaginionych, 170 miliardów dolarów strat materialnych, 2 miliony ludzi odciętych od dostaw energii elektrycznej, ryzyko skażenia radioaktywnego na skutek awarii jednej z największych elektrowni atomowych na świecie zachwiały wieloma rynkami na całym świecie. Zdaniem ekspertów, nawet jeśli uda się opanować sytuacje w Fukushimie i ustabilizować sytuację energetyczną w kraju, to i tak inwestorzy muszą liczyć się z przerwami w dostawach prądu. Kilka fabryk produkcyjnych, położonych w najbardziej zniszczonych rejonach Japonii już zawiesiło swoją działalność (m.in. Toyota, Honda, Sony). Wznowienie procesów produkcyjnych i biznesowych może potrwać jeszcze nawet kilka tygodni, a i tak nie ma pewności, że firmy będą w stanie sprawnie funkcjonować. To poważne zagrożenie dla ciągłości biznesowej firm produkcyjnych i usługowych w Japonii.
Podatny na trzęsienia ziemi, tsunami i tajfuny jest region całej wschodniej Azji, obejmujący takie państwa jak Chiny, Indonezja, Tajlandia czy Filipiny. Jest to tzw. główna strefa sejsmiczna na świecie, zwana również „pacyficznym pierścieniem ognia”.
Przeczytaj także:
Polska liderem usług biznesowych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
outsourcing procesów biznesowych, sektor BPO, usługi BPO, ITO, Information Technology Outsourcing, rynek usług biznesowych