Globalny rynek usług biznesowych 2011
2011-03-28 13:42
Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
- W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszej ekspansji i rozproszenia geograficznego usług outsourcingowych – komentuje Krystian Bestry. – Konkurencja się zaostrza. Światowy wyścig wygrają te organizacje, które będą w stanie efektywnie zarządzać siecią centrów, które dzieli nie tylko znaczna odległość, lecz także różnice językowe i kulturowe. Bardzo istotnym czynnikiem będą też trafione decyzje biznesowe. Chęć zmniejszania kosztów może prowadzić niektóre firmy do ryzykownych inwestycji w krajach niestabilnych politycznie i gospodarczo, co może w przyszłości obrócić się przeciwko nim.
Kolejne dekady mogą przynieść zmiany w ocenie atrakcyjności niektórych z popularnych obecnie lokalizacji. Przykładem mogą być Tunezja i Egipt – kraje, które jeszcze kilka miesięcy temu uznawane były za bardzo perspektywiczne w zakresie przyciągania centrów usług ze względu na duże bezrobocie, także wśród wykształconej części społeczeństwa, i dużą stabilność polityczną. Dziś już wiadomo, że równowaga była iluzoryczna i inwestorzy, którzy rozpoczęli projekty w tych krajach borykają się ze znaczącymi trudnościami. Niepokoje w Egipcie mogą negatywnie odbić się na pozycji inwestycyjnej całej Północnej Afryki. Mogą mieć znaczny wpływ przede wszystkim na przyszłe decyzje potencjalnych inwestorów, którzy zamiast w Afryce, będą lokować swoje centra usług w Chinach, Indiach albo państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Globalne firmy, które szukają lokalizacji dla swoich oddziałów biorą pod uwagę nie tylko konkurencyjne koszty prowadzenia biznesu, ale w dużej mierze bezpieczeństwo i ciągłość polityczno-gospodarczą kraju.
Niektórzy inwestorzy wypowiadają się sceptycznie także o najsilniejszych destynacjach outsourcingowych. Pojawiają się głosy zwracające uwagę na rosnące koszty pracy, braki w infrastrukturze elektrycznej i transportowej oraz silnej korupcji w Indiach, co może wpłynąć negatywnie na postrzeganie atrakcyjności inwestycyjnej tego kraju. Chiny w długiej perspektywie mogą okazać się krajem niewystarczająco stabilnym gospodarczo i społecznie. Rosnąca siła przedsiębiorców nie idzie tam w parze ze zwiększeniem udziału we władzy. Rośnie również świadomość i wymagania klasy robotniczej. Oba te zjawiska mogą doprowadzić do tarć społecznych i rosnącej niepewności w prowadzeniu biznesu. Środkowa Europa będzie musiała się zaś zmierzyć z rosnącymi kosztami prowadzenia biznesu i pojawiającymi się już w tym momencie brakami kadrowymi np. w grupie specjalistów znających specyficzne języki obce. Inną trudnością mogą być kłopoty finansowe niektórych europejskich gospodarek, co nie pozostanie bez wpływu na atrakcyjność inwestycyjną ich i krajów sąsiednich
Według raportu, największym wyzwaniem dla Polski w globalnym wyścigu po nowoczesne usługi biznesowe będzie zadbanie o dostępność specjalistów. Spodziewany odpływ pracowników do Niemiec po otwarciu tamtejszego rynku pracy, może zmusić nas do poszukiwania kadr w innych częściach kontynentu i świata. Ukraińcy, Białorusini, Rosjanie, a także mieszkańcy Bliskiego Wschodu i Afryki staną się atrakcyjnymi potencjalnymi pracownikami. Niezwykle ważny będzie też przejrzysty system pomocy publicznej dla inwestorów i zadbanie o dobry klimat dla rozwoju najbardziej zaawansowanych usług.
Wykorzystać szansę
Globalna mapa nowoczesnych usług biznesowych staje się coraz bogatsza i bardziej rozbudowana. Pojawiają się nowi gracze, następuje podział kompetencji pomiędzy ośrodkami w różnych częściach globu, coraz szybsza staje się migracja różnego typu usług między centrami i gęstsza sieć wzajemnych powiązań. W ślad za zmianami strukturalnymi idą przemiany w kulturze światowych organizacji, rośnie rola nowoczesnych technologii, pojawiają się nowe potrzeby w zarządzaniu, a także niespotykane wcześniej wyzwania kadrowe i komunikacyjne. Nowoczesne usługi biznesowe, podobnie jak wiele innych sfer życia i biznesu, idą w kierunku globalnego, dostępnego dla wszystkich świata bez granic geograficznych i kulturowych. Polska może się tu znaleźć w centrum wydarzeń.
Przeczytaj także:
Polska liderem usług biznesowych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
outsourcing procesów biznesowych, sektor BPO, usługi BPO, ITO, Information Technology Outsourcing, rynek usług biznesowych