4 lata przygotowań do Euro 2012
2011-04-22 12:20
Przeczytaj także: Przygotowania do Euro 2012 - podsumowanie 2010
Prace trwają także nad projektem Akademia Euro, który zakłada przeszkolenie około 2,5 tysięcy pracowników serwisu publicznego, którzy będą mieli bezpośredni kontakt z kibicami i turystami, np. pracowników punktów obsługi na dworcach kolejowych i lotniskach, ratowników medycznych, czy pracowników komunikacji miejskiej. Szkolenia zostaną przeprowadzone w regionie pomorskim, wielkopolskim, mazowieckim i dolnośląskim. W ich zakres będzie wchodził kurs języka angielskiego, wiadomości o Euro 2012, czy kwestie różnic kulturowych.. W kwietniu 2011 roku Akademia Euro została uruchomiona w województwie dolnośląskim, a w najbliższych tygodniach wystartuje w województwach mazowieckim, pomorskim i wielkopolskim. Projekt Akademia Euro wykorzystuje dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na poziomie ponad 13 milionów złotych.
Z myślą o maksymalnym zaangażowaniu w organizację Turnieju oraz zmianę jakości kibicowania w Polsce prowadzony jest również projekt Kibice Razem. Jego celem jest zmiana postaw środowisk kibicowskich w Polsce, edukacja oraz profesjonalizacja ich działań.
Transport na Euro 2012, czyli inwestycje drogowe i kolejowe
Według PL.2012, w całym 2007 roku do użytku oddano nieco ponad 30 km autostrad, a wartość prowadzonych inwestycji drogowych wynosiła 10 mld złotych. Ponad 3,5 roku później, na koniec 2010 roku, wartość realizowanych inwestycji przez GDDKiA wynosiła blisko 20 mld złotych, co stanowi wzrost o prawie 100% i jest rekordowym wynikiem po 1989 roku. Rekordowa jest także długość budowanych i modernizowanych dróg – dziś jest to ponad 1,4 tysiąca km, z czego ok. 750 km stanowią autostrady, ok. 520 drogi ekspresowe, ponad 90 km obwodnice miast oraz ok. 80 km przebudów i wzmocnień istniejących dróg. Według GDDKiA na koniec września 2010 roku łączna długość istniejących w Polsce autostrad wynosiła ponad 850 km.
Wśród najważniejszych inwestycji drogowych związanych z przygotowaniami do Euro 2012 należy wymienić budowę kolejnych odcinków autostrady A2 – Nowy Tomyśl – Świecko oraz Stryków - Konotopa. Dzięki temu centralna Polska zostanie połączona z Europą Zachodnią autostradą. Zgodnie z harmonogramem GDDKiA odcinki te zostaną oddane do ruchu przed mistrzostwami: odcinek Nowy Tomyśl – Świecko już w końcu roku 2011, a Stryków – Konotopa uzyska przejezdność do maja 2012.
Ponadto, budowane są również odcinki autostrady A1: Nowe Marzy – Toruń i Toruń – Stryków o łącznej długości ponad 200 km. W trakcie Euro 2012 zapewni to częściowe autostradowe połączenie sparowanych ze sobą Miast – Gospodarzy (Poznań i Gdańsk). Pierwszy z odcinków tej autostrady zostanie do użytku jeszcze w grudniu tego roku, a drugi przed Turniejem, w maju 2012. W budowie znajdują się jeszcze 2 inne odcinki autostrady A1 o łącznej długości blisko 100 km - Pyrzowice – Maciejów – Sośnica i Sośnica – Gorzyczki. Pierwszy z nich zostanie oddany do użytku w kwietniu a drugi w maju 2012 roku.
W budowie znajdują się również kolejne 3 odcinki autostrady A4 o łącznej długości ponad 200 km - Kraków – Tarnów, Tarnów – Rzeszów, Rzeszów – Korczowa. Zostaną oddane do użytku w I i II kwartale 2012, przed mistrzostwami, za wyjątkiem pododcinka Brzesko – Wierzchosławice, będącego częścią odcinka Kraków – Tarnów. Ten fragment autostrady A4 zostanie oddany do użytku po Euro 2012. Realizacja tych odcinków autostrady A4 w połączeniu z już istniejącymi (Zgorzelec – Kraków), zapewni autostradowe połączenie zachodniej i wschodniej granicy Polski, w południowej części kraju. W trakcie Euro 2012 realizacja wyżej wymienionych odcinków przyczyni się do istotnego polepszenia połączenia drogowego Polski z Ukrainą.
![EURO 2012: nie wykorzystamy szans? [© Syda Productions - Fotolia.com] EURO 2012: nie wykorzystamy szans?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/inwestycje/EURO-2012-nie-wykorzystamy-szans-d8i3B3.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl