UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
2011-04-30 00:11
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2010
Z udziałem Prezesa UKE zostało zawarte „Porozumienie na Rzecz Bezpieczeństwa Dzieci w Internecie”, mające na celu połączenie wysiłków różnych organizacji w walce z zamieszczanymi w sieci szkodliwymi treściami.
Prezes UKE wziął udział w pracach nad ogólnopolską kampanią społeczną pod hasłem „Kawiarenka Przyjazna Dzieciom” promującą ideę kawiarenki internetowej, w której dziecko jest odpowiednio chronione przed zagrożeniami internetowymi. Ważnym zadaniem jest wspieranie akcji przeciwdziałających wykluczeniu cyfrowemu osób starszych - Prezes UKE m.in. objął patronatem Koalicję Cyfrowego Włączenia Generacji 50+, którego celem jest zjednoczenie firm, organizacji pozarządowych, urzędów i instytucji na rzecz zachęcenia osób starszych do aktywnego korzystania z Internetu.
Prezes UKE prowadzi działania związane z bezpieczeństwem użytkowników usług telekomunikacyjnych poprzez realizację Programu Certyfikat Prezesa UKE (Bezpieczny Telefon, Bezpieczny Internet, Uczciwy Transfer, Certyfikat bez Barier, Certyfikat Seniora). Swoim wsparciem obejmuje także szereg akcji związanych z bezpieczeństwem w sieci, takich jak stworzenie portalu internetowego promującego to zagadnienie, praca nad kampanią promującą idee bezpiecznej kawiarenki internetowej, objęcie patronatem kampanii „Dziecko w sieci”. Ponadto na zlecenie Prezesa UKE:
- powstały filmy edukacyjne na temat trybu reklamacyjnego, postępowania mediacyjnego, przenośności numerów, certyfikacji usług, SMS Premium Rate;
- wydano broszury informacyjne o warunkach świadczenia usług/udogodnień dodatkowych przez TP SA, przenośności numerów, trybie reklamacyjnym, cenach połączeń w roamingu międzynarodowym, programie certyfikacji usług internetowych i telefonicznych.
Prezes UKE opublikował „Poradnik dla użytkowników publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych”. Celem Poradnika jest przejrzyste i przystępne dla czytelnika przedstawienie praw i obowiązków konsumenta związanych z zawarciem umowy oraz korzystaniem z usług telekomunikacyjnych.
W ramach inicjatyw Prezesa UKE w marcu 2011 r. odbyło się pierwsze spotkanie „stołu bez kantów” z przedstawicielami operatorów, agregatorów oraz dostawców treści, a także pracownikami Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Celem zorganizowanych w ww. formie spotkań miało być wyeliminowanie nieuczciwych praktyk na rynku usług Premium Rate, szczególnie w związku z narastającą liczbą skarg dotyczących wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium. Prezes UKE zaproponował zasady, które powinny być niezwłocznie i dobrowolnie zastosowane przez wszystkich uczestników rynku, zanim zostaną przyjęte odpowiednie regulacje prawne.
Realizując zalecenia Komisji Europejskiej w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na „116” na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym, Prezes UKE przydzielił trzy wymienione w decyzji numery z zakresu 116:
- numer 116 111 „Telefon zaufania dla dzieci”,
- numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci 116 000,
- numer dla osób będących w stanie kryzysu emocjonalnego 116 123.
Dzięki powyższym działaniom Prezesa UKE Polska znalazła się w nielicznej grupie krajów UE, które uruchomiły wszystkie numery o znaczeniu społecznym wymienione w przedmiotowej decyzji.
W kwestiach ochrony konsumentów UKE współpracuje na bieżąco z UOKiK, Rzecznikami Konsumentów oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl