Jeśli kupno auta, to używanego
2011-05-18 12:56
Struktura samochodów osobowych kupionych w Polsce w 2010 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Młodzi Polacy a posiadanie auta
W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10%) i jak wynika z najnowszej fali badania TNS OBOP „Intencja zakupu samochodu”, odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 roku.Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. - 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.
fot. mat. prasowe
Struktura samochodów osobowych kupionych w Polsce w 2010 roku
W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 roku wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 roku było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł.
Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez Internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwuje się w tym zakresie tendencję wzrostową – było to o 3% więcej niż rok wcześniej.
fot. mat. prasowe
Miejsce zakupu samochodu używanego
„Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat” – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 3 – 20 luty 2011 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1981.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl