Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka
2011-05-27 13:04
Przeczytaj także: Zarządzanie sklepem internetowym: integracje
Dobrze zaprojektowany i funkcjonalny sklep internetowy, doskonale rozwiązany system dostaw, magazynowania, płatności i wysyłki towaru to czynniki decydujące o powodzeniu sprzedaży w sieci. Jak te problemy dobrze rozwiązać, to najczęściej zadawane pytania przez początkujących e - handlowców.E – commerce w Polsce w 2010 roku
Sprzedaż przez Internet w Polsce z roku na rok rośnie. Jednak obecnie, jeśli idzie o rynek e- commerce jesteśmy daleko za czołowymi potentatami europejskimi w tej branży. Największym rynkiem e-commerce w Europie jest rynek w Wielkiej Brytanii, tuż zanim Niemcy i Francja. Nasze wydatki w Internecie są siedemnastokrotnie mniejsze niż wydatki Brytyjczyków, trzynastokrotnie mniejsze od wydatków Niemców, i dziesięciokrotnie mniejsze od Francuzów[1].
Według raportu „E-commerce w Polsce 2010” sporządzonego przez praktycy.com wartość rynku e-commerce wzrosła w ostatnim roku z 12 do 15 mld. „Statystycznie najbardziej popularny klient e-sklepu to osoba zamieszkująca duże miasto (powyżej 500 tys. mieszkańców), w wieku od 25-34 lat. Kwota przeznaczona na jednorazowe e-zakupy dokonywane przez Internet jest dość wysoka w porównaniu do codziennych zakupów w tradycyjnych sklepach i mieści się najczęściej w przedziale 50-250 zł [2]. Z raportu międzynarodowej firmy doradczej ReportLinker wynika, że w roku 2010 zakupy przez Internet robiło 25% Polaków. Zakupów dokonuje w taki sposób już, co drugi użytkownik Internetu w naszym kraju. Ale w Niemczech jest to 75% a w państwach skandynawskich nawet 80%. Choć 60% obrotów w handlu internetowym przypada obecnie na serwisy aukcyjne, to wskazuje się, że w roku 2011 liczba sklepów internetowych wzrośnie o 27%, do prawie 10 tysięcy [3]. Wydaje się, że ich sukces będzie w głównej mierze zależał od sprawnego rozwiązania problemów logistycznych.
Gotowy szablon sklepu internetowego czy indywidualny projekt
Każda firma lub początkujący handlowiec przed podjęciem sprzedaży w Internecie musi się zdecydować na jakąś formę sprzedaży. Najprościej jest zacząć sprzedaż na portalu aukcyjnym (w formie aukcji lub mini sklepu). Jednakże, patrząc i licząc w dłuższej perspektywie, jest to sposób najdroższy (prowizja od sprzedaży na największych portalach aukcyjnych wciąż rośnie). Sprzedaż tylko na portalach aukcyjnych to także pozbawienie się możliwości zbudowania swojej marki, a ta w handlu w sieci ma ogromne znaczenie. Klienci Internetowi najczęściej kupują w znanych i sprawdzonych sklepach internetowych.
Zdecydowanie najlepszym sposobem na sprzedaż w Internecie jest założenie własnego sklepu internetowego. Na dłuższą metę (a przecież nikt nie zakłada, że po roku zrezygnuje z e-handlu) jest to sposób tańszy i o wiele skuteczniejszy. Założenie własnego sklepu to także możliwość zbudowania swojej marki w sieci. W przypadku sklepu internetowego dochodzą oczywiście koszty związane z jego promocją (marketing, pozycjonowanie, itp.), ale te nie są na tyle wysokie, aby wybrać handel na portalach (na portalach aukcyjnych musimy także płacić – wcale nie mało – za promowanie swoich aukcji). Przy podstawowej wiedzy z e-marketingu i przy niewielkim nakładzie własnej pracy, możemy te działania sami przeprowadzić.
Gdy już zapadnie decyzja o założeniu własnego sklepu, pozostaje wybór konkretnego rozwiązania. Czy zdecydować się na sprzedaż poprzez własną stronę internetową, czy kupić gotowy szablon sklepu internetowego lub go wydzierżawić, czy zlecić zaprojektowanie od podstaw indywidualnego sklepu internetowego. Opcja ostatnia jest oczywiście najdroższa. Jednak w przypadku posiadania środków na ten cel, warta podjęcia realizacji.
Sprzedaż poprzez własną stronę Internetową – szybko, prosto i tanio
Według ekspertów sprzedaż przez własną stroną internetową to sposób szybki prosty i najtańszy. Wystarczy zbudować stronę internetową z opisami produktów i formularzem, z którego dane przysyłane są e-mailem do osoby, która dalej zajmie się własnoręcznie realizacją zamówienia. „Jeśli taki sklep zbuduje się własnymi siłami (niezbędne podstawowe umiejętności tworzenia stron WWW), to koszt jego uruchomienia może wynieść od zera do kilkuset złotych, a uruchomienie podstawowej wersji z gamą kilkunastu produktów może trwać od kilku godzin do pojedynczych dni [4]. Jednakże jest to dobre rozwiązanie dla kilku produktów oraz małej liczby klientów. W przypadku większej sprzedaży, funkcjonalność tego rozwiązania sytuuje się na bardzo niskim poziomie. Zresztą samodzielna sprzedaż poprzez własną stronę z domu przy większej liczbie towarów i zamówień szybko polegnie pod natłokiem problemów logistycznych.
oprac. : Grupa TENSE