Firmy usługowe a wykorzystanie systemów IT
2011-06-16 00:15
Todis Consulting Group, oficjalny przedstawiciel producenta systemu wspomagającego zarządzanie Deltek Maconomy w Polsce, po raz kolejny przeprowadził badania dotyczące wyzwań i potrzeb polskiego sektora usług profesjonalnych. W tym roku organizatorzy akcji Professional Services Monitor skoncentrowali się na poznaniu opinii na temat wykorzystania systemów informatycznych w zakresie poprawy rentowności przedsiębiorstw, optymalizacji kondycji finansowej i eliminacji źródeł powstawania zbędnych kosztów. Badanie zostało przeprowadzone w maju br.
Przeczytaj także: Polscy importerzy i eksporterzy optymistyczni
Wśród uczestników znalazła się kadra zarządzająca przedsiębiorstw z sektora usług, reprezentująca firmy konsultingowe, audytorskie, inżynieryjne, informatyczne, badawcze oraz agencje reklamowe, interaktywne i Public Relations, a także inne spółki o charakterze projektowym.Wysoka świadomość i… brak narzędzi informatycznych
Z badań wynika, że polskie przedsiębiorstwa z sektora usług profesjonalnych rozumieją wpływ kontroli i planowania projektów na poprawę działalności firmy, co potwierdziło odpowiednio 52 i prawie 45 proc. ankietowanych. Statystyki pokazują, że 2/3 osób na stanowiskach kierowniczych dostrzega potrzebę wprowadzenia usprawnień w tym obszarze.
Choć świadomość, że narzędzia kontrolne i planistyczne stanowią klucz do optymalizacji procesów w firmie jest duża, w praktyce, niewiele organizacji decyduje się na ich wykorzystanie. 33 proc. ankietowanych stwierdza wprost, że narzędzia informatyczne mogą mieć faktyczny i bezpośredni wpływ na poprawę rentowności. Mimo tej opinii, większość polskich przedsiębiorstw z sektora usług profesjonalnych nie opiera się na rzetelnej wiedzy, a jedynie na intuicji, która w przypadku intensyfikacji działań okazuje się zawodna. Co czwarta osoba biorąca udział w ankiecie wskazała również na potrzebę lepszego raportowania, w celu usprawnienia procesów decyzyjnych. Okazuje się, że respondenci, wywodzący się głównie z małych i średnich organizacji, również cierpią na brak systemów Business Intelligence.
- Firmy usługowe przypominają często dziurawy worek, z którego powoli, ale systematycznie uciekają zyski jak drobne ziarno. Wielu menedżerów wciąż nie zdaje sobie sprawy, że gubienie nawet niewielkich kosztów projektowych, w skali całej organizacji urasta do potężnych kwot, powodujących ograniczenie zyskowności. System informatyczny zapewnia szczelność całej organizacji – mówi Tomasz Witbrot, dyrektor ds. rozwoju Todis Consulting Group.
Przeczytaj także:
Sektor MSP zniecierpliwiony po roku pandemii
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania przedsiębiorców, polskie firmy, firmy usługowe, systemy IT, systemy informatyczne