eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGorączka świątecznych zakupów

Gorączka świątecznych zakupów

2004-12-15 00:05

Przeczytaj także: Podatki: lepsza karta przedpłacona niż bon towarowy


Przyszły tydzień należy do internautów

Na pytanie "Kiedy będziesz kupować prezenty świąteczne?" zaledwie 8,1 proc. badanych, którzy kupią prezenty odpowiedziało, że zakupy chce rozpocząć od listopada. Największa grupa internautów zakupy planuje w ostatnim tygodniu przed świętami (32,4 proc.), a 3,1 proc. prezenty kupi dopiero 23 grudnia. Sprzedawcy powinny przemyśleć możliwość wprowadzenia już w tej chwili ostatnich obniżek i promocji, dla tych którzy prezenty kupować będą w ostatnich dniach przed świętami. W przypadku ofert on-line znacznym ułatwieniem i sporą korzyścią będzie dla kupujących wprowadzenie darmowych dostaw zakupionych towarów, co z pewnością niezdecydowanych i zabieganych zachęcić może do wydania pieniędzy.

Jak wynika z badania Gemius SA, kobiety są dużo bardziej zapobiegliwe od mężczyzn - 36,4 proc. kobiet zakupy planuje robić przez cały grudzień. Wśród mężczyzn najpopularniejszy czas świątecznych sprawunków rozpocznie się w przyszłym tygodniu.

Kosztowne przygotowania

Na co jeszcze internauci wydają pieniądze w okresie przedświątecznym? Oprócz prezentów gwiazdkowych, część budżetów świątecznych przeznaczana jest co roku na świąteczne przygotowania, tj. tradycyjne przystrojenie domu oraz zakupy spożywcze.

Znaczna część respondentów, którzy obchodzą święta Bożego Narodzenia deklaruje, że każdego roku dokupuje nowe ozdoby choinkowe (37,2 proc.), które zdobią świąteczne drzewka. W domach internatów najczęściej pojawi się choinka sztuczna (deklaracja 63,5 proc. obchodzących święta), prawdziwa natomiast zagości tylko w domu co trzeciego internauty (32,6 proc.). Kwoty, które respondenci planują wydać na choinkę i ozdoby nie są w tym roku wysokie: poniżej 100 złotych planuje wydać 31,7 proc. internautów, 100-200 złotych kolejne 15 proc. Są też jednak domy, gdzie na świąteczny wystrój domu wyda się powyżej 1000 złotych (0,8 proc. obchodzących święta).

Ponieważ 87,3 proc. badanych potrawy wigilijne przygotowuje w całości w domu, nieodzownym elementem przedświątecznych przygotowań są zakupy spożywcze. Największy odsetek badanych nie jest jeszcze w stanie określić dokładnie kwoty wydatków na jedzenie. 13,7 proc. wyda od 201 - 300 złotych, a 12,8 proc. 301 do 400pln. Wydatki na jedzenie powyżej tysiąca złotych deklaruje jedynie 2,5 proc. ankietowanych.

Nadal tradycyjnie

Jak pokazała analiza odpowiedzi, polscy internauci tradycyjnie podchodzą nie tylko do przygotowywania potraw, ale też do sposobu składania życzeń w czasie świąt. Pomimo dużych możliwości technicznych, w dalszym ciągu najpopularniejszym sposobem złożenia życzeń jest kontakt osobisty (76,6 proc. badanych), wysyłanie kartek pocztowych (67,1 proc.) czy dzwonienie do bliskich (62,2 proc.). Nowe możliwości techniczne (SMS czy e-mail) są wykorzystywane raczej dodatkowo – nie zastępują jeszcze tradycyjnych form składania życzeń. Starsi internauci (45 i więcej lat) chętniej niż ich młodsi koledzy będą składać życzenia wysyłając kartki pocztowe lub dzwoniąc do bliskich. Natomiast im internauta młodszy, tym chętniej korzysta z nowoczesnych możliwości – wysyła życzenia mailem czy smsem (z telefonu bądź Internetu). Równocześnie młodsi badani chętniej niż starsi będą składać życzenia osobiście.

Przygotowania, składanie życzeń, zakupy … a na wszystko już tak mało czasu. Reklamodawcy robią wszystko, aby uwagę kupujących skupić na komercyjnej stronie świąt, a aspekt wydatków i odpowiedniego rozdzielenia budżetów domowych spędza niejednym sen z powiek. Miejmy jednak nadzieję, że mimo wszystko tegoroczne święta będą przede wszystkim pełne radości i szczęścia.

poprzednia  

1 2

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Władza on-line 2004

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: