Polski przedsiębiorca narzeka na ZUS i US
2011-07-23 00:15
Współpraca przedsiębiorstw z instytucjami © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polscy przedsiębiorcy o współpracy z bankami
Trudno sobie wyobrazić przedsiębiorcę, który nie odprowadzałby podatków, składek na ubezpieczenie społeczne czy też nie miał rachunku bankowego. Przedsiębiorcy są więc niejako zmuszeni do współpracy z różnego typu instytucjami, bo obowiązek ten wynika z przepisów prawa. O ile zadowolenie ze współpracy z kontrahentami biznesowymi zawsze można polepszyć, bo można ich zmienić, o tyle w przypadku gminy czy urzędu skarbowego trudno o zmianę, bo te jednostki są z góry przypisane przedsiębiorcy. Pojawia się więc pytanie, czy współpraca w tymi instytucjami jest dla przedsiębiorców satysfakcjonująca.Odpowiedź na nie można uzyskać analizując wyniki badania przeprowadzonego przez Tax Care wśród przedsiębiorców, którzy odwiedzili siedzibę oddziałów Tax Care znajdujących się w dużych miastach Polski, w terminie 6-13 czerwca 2011r. Badanie przeprowadzone było anonimowo na grupie 1018 respondentów. Przedsiębiorcy zostali zapytani m.in. o ocenę współpracy z gminą, ZUS, urzędem skarbowym i bankiem w pięciostopniowej skali: bardzo zła, zła, dostateczna, dobra, bardzo dobra.
Najbardziej przyjazna jest gmina
Jeśli uśrednimy uzyskane wyniki procentowe stosując odpowiednie wagi to okaże się, że poziom zadowolenia ze współpracy z poszczególnymi instytucjami jest dosyć podobny. Wskaźnik obliczony przy założeniu, że zła współpraca to zero punktów, a bardzo dobra to cztery punkty, wynosi od 2,29 pkt do 2,69 pkt.
Najgorzej przedsiębiorcy oceniają współpracę z ZUS (2,29 pkt), nieco lepiej z urzędem skarbowym (2,39 pkt), jeszcze lepiej z bankiem (2,58 pkt), a najlepiej z gminą (2,61 pkt). O ile najniższa ocena współpracy z ZUS nie dziwi, to zaskoczeniem jest to, że relacje z bankiem – instytucją komercyjną – oceniane są gorzej niż relacje z gminą.
fot. mat. prasowe
Współpraca przedsiębiorstw z instytucjami
oprac. : eGospodarka.pl