Za co Polacy cenią sklepy osiedlowe?
2011-07-22 09:54
Powody wyboru sklepów osiedlowych na miejsce zakupów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy małe sklepy przetrwają?
W Polsce handel tradycyjny nadal odgrywa ważną rolę i stanowi istotną część kultury zakupowej. Pod względem liczby małych sklepów – 150 tys. placówek – jesteśmy liderem w Europie. Polacy lubią robić zakupy w małych sklepach, cenią bezpośredni kontakt ze sprzedawcami i indywidualne podejście do klienta. Choć małe sklepiki wciąż stanowią główny segment rynku handlowego w Polsce, generując ok. 60% obrotów – ich liczba maleje o ok. 10% rocznie (według badań AC Nielsen).Raport „Sytuacja małych sklepów w Polsce”, przygotowany został na potrzeby 2. edycji kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”. Potwierdza on, że najważniejszym czynnikiem, który decyduje o zakupach w lokalnym sklepie jest jego dogodna lokalizacja – taki powód podaje aż 73% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. Ponad połowa badanych (53%) wybiera ten rodzaj zakupów z uwagi na świeży towar. Z kolei 45% z nich uważa, że korzystanie z takich placówek oznacza oszczędność czasu. Co trzeci badany podkreśla, że w małym sklepie kupuje tylko potrzebne towary, a to z kolei przekłada się na oszczędności w domowym budżecie. Bliskość, oszczędność czasu i świeże produkty – to z kolei najczęściej wymieniane powody, dla których mieszkańcy województwa mazowieckiego wybierają zakupy w sklepach osiedlowych. Poniższy wykres pokazuje pozostałe preferencje klientów.
fot. mat. prasowe
Powody wyboru sklepów osiedlowych na miejsce zakupów
Nie bez znaczenia jest jakość towaru – zdecydowana większość klientów docenia świeżość pieczywa (86%), owoców i warzyw (77%) oraz mięsa (75%) i nabiału (64%) oferowanego w lokalnych placówkach. Z drugiej strony powodem, który powstrzymuje klientów od kupowania niektórych produktów jest najczęściej wysoka cena (w przypadku kawy, herbaty, napojów) oraz mały wybór (np. w przypadku chemii gospodarczej, nabiału, pieczywa i mięsa).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl