Profesjonalne planowanie biznesowe
2011-10-18 12:50
Przeczytaj także: Zarządzanie biznesem: strategiczne nie-planowanie
(6) Plany się zmieniają.
Planowanie odbywa się przy użyciu pewnych narzędzi i procedur. To że okazały się skuteczne, nie znaczy że są bezbłędne, ani że można je stosować zawsze i wszędzie.
Na przykład – podejście do planowania powinno się zmieniać wraz ze wzrostem firmy. Ekspert Ross A. Webber wyodrębnił cztery podstawowe fazy planowania, pojawiające się wraz ze wzrostem firmy:
- etap przedsiębiorczości,
- etap luki administracyjnej,
- etap luki oczekiwań,
- etap strategicznego rozwoju.
W drugim etapie – luki administracyjnej – menedżerowie zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że ich bieżące zadania mogłyby być lepiej realizowane, gdyby zostały wcześniej zaplanowane. Aby odejść od ciągłego zamieszania, w fazie tej zaczyna rozwijać się sformalizowane planowanie, zwłaszcza w celu zwiększenia skuteczności codziennej kontroli. Horyzont czasu planu jest wciąż stosunkowo bliski, obejmujący na ogół rok lub dwa lata.
W trzeciej fazie – fazie luki oczekiwań – menedżerowie tworzą plany oceniające wizje dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Troszczą się o utrzymanie rozsądnego rozwoju firmy, biorąc pod uwagę oczekiwania dyrekcji oraz zakres posiadanych zasobów finansowych, technologicznych, ludzkich, relacyjnych.
W ostatniej fazie rozwoju firmy – w fazie strategicznego rozwoju – menedżerowie zajmują się problemami wzrostu, poszukując sposobów rozszerzenia i dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa. Na tym etapie należy zwiększać wysiłki nad wprowadzeniem wszechogarniającego, sformalizowanego systemu planowania obejmującego dłuższe okresy.
fot. mat. prasowe
Więcej informacji o zarządzaniu popartych realistycznymi studiami przypadków znajdziesz w książce „Zarządzanie. Teoria i praktyka” Andrzeja K. Koźmińskiego i Włodzimierza Piotrowskiego (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011).
1 2
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
planowanie, planowanie biznesowe, zarządzanie, zarządzanie firmą, strategiczne planowanie