Najpopularniejsze w Internecie marki RTV
2011-10-23 00:13
Najpopularniejsza marka producentów sprzętu radiowo-telewizyjnego © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzęt elektroniczny na wakacje 2012
Raport Emotrack.pl prezentujący szczegółowe wyniki badania został przygotowany w oparciu o analizę ponad 220 tysięcy wpisów i komentarzy w Internecie na temat najpopularniejszych marek producentów sprzętu radiowo-telewizyjnego. W ujęciu ilościowym, trzy marki zdecydowanie prowadzą w rankingu najczęściej wzmiankowanych przez użytkowników Internetu w Polsce. Marką, która najczęściej pojawia się w wypowiedziach w Internecie jest Samsung (łącznie 63 703 wzmianki). Zaraz potem plasuje się Sony (53 271 wzmianek) oraz LG (35 691 wzmianek).fot. mat. prasowe
Najpopularniejsza marka producentów sprzętu radiowo-telewizyjnego
W dyskusjach o markach audio-wideo dużo jest porównywania konkretnych produktów, a mniej rozmów o markach jako takich. Zależność między wizerunkiem marki, a postrzeganiem produktu nie jest wcale oczywista. Działania marketingowe w Internecie powinny koncentrować się więc w wymiarze produktowym np. na działaniach podkreślających wagę określonego atrybutu, komunikowaniu przewag płynących z określonej cechy – komentuje Norbert Kilen z agencji marketingu interaktywnego Think Kong, współtwórca raportu.
Wśród opinii analizowanych w raporcie agencji interaktywnej Think Kong i firmy badawczej Zetema, średnio tylko 25 procent wzmianek posiada zdecydowanie negatywny charakter. Biorąc pod uwagę odsetek komentarzy o takim wydźwięku, relatywnie najgorzej wypada marka Pioneer, dla której wyniósł on ponad 27 proc. Najmniej negatywnych ocen, bo zaledwie 18 proc., zebrała marka JVC. Dla większości marek odległość od średniej nie wynosiła więcej niż 2 punkty procentowe.
fot. mat. prasowe
Liczba wzmianek pozytywnych i negatywnych
Analiza emocji wokół cech produktów jest znacznie ciekawsza, kiedy weźmiemy pod uwagę poszczególne kategorie urządzeń, np. telewizory plazmowe lub odtwarzacze MP3. Wtedy dużo dokładniej widać różnice i łatwiej o wskazania marketingowe. Przy uśrednianiu wszystkich kategorii,może zdarzyć się, że np. pozytywne opinie na temat obrazu telewizorów danej marki „przykryją” te bardziej krytyczne, związane z innym sprzętem - Marek Troszyński z firmy badawcza Zetema, współautor raportu.
To kolejne z serii opracowań agencji interaktywnej Think Kong oraz firmy badawczej Zetema na temat wizerunku marek w Internecie. W przyszłości planowana jest realizacja m.in. opracowań dotyczacych rynku usług telekomunikacyjnych i marek motoryzacyjnych. Badanie na temat marek RTV zostało przygotowane w oparciu o analizę 220 000 komentarzy na forach, blogach i w mediach społecznościowych oraz analizę 10 000 komentarzy dostępnych w serwisach agregujących opinie o produktach. Partnerami projektu badawczego Emotrack.pl są: Stowarzyszenie Agencji Reklamowych SAR, IAB Polska, a także serwisy Proto.pl, Mediarun.pl i redakcja Brief.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl