Koniunktura przemysłowa XI 2011
2011-11-24 12:15
Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa X 2011
W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie minus 6 (przed miesiącem minus 4). Poprawę koniunktury odnotowuje 13% badanych firm, a jej pogorszenie 19% (w październiku odpowiednio 13% i 17%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Zarówno oceny bieżące jak i prognozy popytu oraz sprzedaży są pesymistyczne. Bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest bardziej niekorzystnie niż przed miesiącem, negatywne prognozy utrzymują się na poziomie przewidywań z października. Dyrektorzy badanych podmiotów sygnalizują niewielki wzrost bieżących i przyszłych cen. Planowane są redukcje zatrudnienia, nieco mniejsze niż przed miesiącem.
W listopadzie firmy z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują ograniczenie popytu na usługi, najbardziej znaczące – jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I) oraz pozostała działalność usługowa (sekcja S). Wzrost popytu na swoje usługi zgłaszają jedynie podmioty z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K), opieka zdrowotna i pomoc społeczna (sekcja Q), informacja i komunikacja (sekcja J) oraz działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (sekcja R).
Na najbliższe trzy miesiące prognozy popytu jednostek z większości badanych sekcji usługowych są negatywne. Najbardziej pesymistyczne przewidywania w tym zakresie zgłaszają dyrektorzy jednostek z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Wzrost popytu przewidują przede wszystkim firmy z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz informacja i komunikacja (sekcja J).
W listopadzie firmy z większości sekcji objętych badaniem odnotowują niewielkie ograniczenie sprzedaży. Tylko dyrektorzy firm z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz informacja i komunikacja (sekcja J) zgłaszają pozytywne oceny w tym zakresie. Największy spadek sprzedaży, zbliżony do odnotowanego w październiku, sygnalizują jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I).
Na najbliższe trzy miesiące prognozy sprzedaży jednostek z większości badanych sekcji usługowych są pesymistyczne. Najbardziej znaczący spadek sprzedaży, choć mniejszy niż przed miesiącem, przewidują jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Wzrostu sprzedaży oczekują tylko dyrektorzy jednostek z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K), informacja i komunikacja (sekcja J) oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (sekcja M).
Sytuacja finansowa przedsiębiorstw z większości sekcji objętych badaniem jest w listopadzie oceniana nadal niekorzystnie. Najbardziej negatywne oceny swojej sytuacji finansowej, choć mniej pesymistyczne niż w październiku, sygnalizują jednostki z sekcji edukacja (sekcja P). Pozytywnie swoją sytuację finansową oceniają jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz informacja i komunikacja (sekcja J).
Na najbliższe trzy miesiące prognozy sytuacji finansowej jednostek z większości badanych sekcji usługowych są pesymistyczne. Najbardziej znaczącego pogorszenia sytuacji finansowej spodziewają się podmioty z sekcji działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (sekcja R). Optymistyczne prognozy w tym zakresie formułują dyrektorzy jednostek prowadzących działalność finansową i ubezpieczeniową (sekcja K) oraz informacja i komunikacja (sekcja J).
W przedsiębiorstwach większości badanych sekcji zapowiadany jest wzrost cen. Największy wzrost cen przewidują dyrektorzy jednostek z sekcji obsługa rynku nieruchomości (sekcja L), działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz transport i gospodarka magazynowa (sekcja H).
![Koniunktura gospodarcza w III 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w III 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-III-2025-265552-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl