Optymistyczna branża e-commerce
2011-12-08 11:33
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
W tegorocznym badaniu silnie zaakcentowana jest grupa osób, która spodziewa się kilkukrotnego wzrostu sprzedaży (6,7% ankietowanych, a w 2010 roku było to tylko 3,1%) oraz wzrostu sprzedaży o ponad 100% (11,7% głosów, a w roku 2010 było to także tylko 3,1% głosów). Najpopularniejszą odpowiedzią był jednak wzrost o 1-9% (31,7% ankietowanych), natomiast w zeszłym roku najwięcej ankietowanych miało nadzieję na wzrost o 25-49% (32,8% respondentów).
fot. mat. prasowe
O ile wyższe będą tegoroczne obroty i wyniki sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim?
O ile wyższe będą tegoroczne obroty i wyniki sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim?
Shoper pytał także ankietowanych jak wyglądał ich wzrost sprzedaży w okresie świątecznym porównując go z wcześniejszymi miesiącami (konkretnie: wrzesień, październik, listopad). Wzrost o 20-49% zaznaczyło 32,9% ankietowanych, natomiast 28,9% właścicieli e-sklepów stwierdziło, że ich sprzedaż w okresie świątecznym nie wzrosła.
- Te dysproporcje wynikają zapewne z odmiennego kształtowania się popytu w okresie przedświątecznym na różne kategorie produktowe. Przed świętami jest większe zainteresowanie artykułami o charakterze upominkowym: książkami i multimediami, zabawkami czy kosmetykami. Stąd, sklepy oferujące inny asortyment, mogą nie odczuć tego pozytywnego trendu – komentuje Rafał Krawczyk z Shoper.
fot. mat. prasowe
Z czego wynika Pana/Pani optymizm?
Z czego wynika Pana/Pani optymizm?
Większa cześć ankietowanych (44,6%) stwierdziła, że ich wyniki finansowe w okresie przedświątecznym będą lepsze niż przed rokiem. Na ten korzystny bilans ma wpłynąć wzrost liczby osób korzystających z Internetu. Na tą odpowiedź głosowało w tym roku 31,5% ankietowanych, a w zeszłym tylko 16 % respondentów. Właściciele e-sklepów dostrzegają w tej zwiększonej liczbie Internautów swoich potencjalnych klientów. Prawie 28% ankietowanych twierdzi, że ma w tym roku także atrakcyjniejszą ofertę (w 2010 roku odpowiedź tą zaznaczyło 20% osób). Pozytywnie rokuje zwiększenie się świadomości właścicieli e-sklepów co do wagi budowania własnej marki, w tym roku wskazało na tą odpowiedź 14,8% ankietowanych, a w zeszłym tylko 8%.
Obawy? Spowolnienie gospodarcze i konkurencja
fot. mat. prasowe
Jakie dostrzega Pan/Pani zagrożenia dla handlu internetowego?
Jakie dostrzega Pan/Pani zagrożenia dla handlu internetowego?
Kondycja polskiego rynku e-commerce z roku na rok jest coraz lepsza, jednak właściciele sklepów internetowych ciągle napotykają przy rozwoju swojej firmy na przeszkody. W zeszłym roku głównym zagrożeniem, które wymieniali ankietowani, było umacnianie się bezpośredniej konkurencji. W tym roku konkurencja nadal odgrywa dużą rolę (wskazało na nią 31% ankietowanych), jednak z badania wynika, że największą przeszkodą może być spowolnienie gospodarcze (aż 34, 8% odpowiedzi). Czy prognozy się sprawdzą i klienci faktycznie będą z większą ostrożnością planować wydatki w tym roku - czas pokaże.
![Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy [© Syda Productions - Fotolia.com] Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-przez-internet/Zakupy-online-7-przedswiatecznych-wskazowek-dla-e-sprzedawcy-225604-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl