Stabilizuje się rynek motoryzacyjny
2011-12-23 10:16
Przeczytaj także: Sprzedaż nowych samochodów spada
Produkcja: rozwój zawdzięczamy wyłącznie nowym rynkom
Na przestrzeni ostatnich pięciu lat produkcja pojazdów wzrosła o 11% w skali globalnej. Niemniej jednak Europa (-11%), Ameryka Północna (-22%) i Japonia (-34%) utrzymywały w tym okresie znacznie gorsze tempo. To rynki wschodzące na czele z Chinami, które mogą poszczycić się wzrostem na poziomie 123%, zapewniają rozwój tego sektora. Dzięki rosnącemu PKB per capita i niskiemu wskaźnikowi własności pojazdów , które doprowadziły do wzrostu popytu, przemysł motoryzacyjny wzrósł o 24% w Ameryce Łacińskiej oraz (mimo niezwykłego spadku na rynku japońskim) o 40% w Azji.
W obliczu spadku wolumenu produkcyjnego na dojrzalszych rynkach samochodowych niektórym producentom udało się dostosować do nowej sytuacji. Można to zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, gdzie branża motoryzacyjna powróciła na drogę rentowności po szeroko zakrojonej restrukturyzacji zakładów produkcyjnych. W okresie między rokiem 2000 a 2009 zatrudnienie zarówno w zakładach produkujących samochody, jak i części do nich spadło o połowę, odzwierciedlając zmniejszenie produkcji.
Sytuacja w Europie jest bardziej zróżnicowana – tylko Niemcom udało się przywrócić poziom produkcji sprzed kryzysu. Wolumeny produkcyjne we Włoszech, Francji i Hiszpanii są niższe o odpowiednio 38%, 36% i 20% w porównaniu z poziomem z 2007 r. Te trzy rynki zostały mocno dotknięte spadkiem popytu, jednakże Francja i Włochy ucierpiały również wskutek przeniesienia znacznej części produkcji do „niskokosztowych” regionów.
W Japonii, którą w 2011 r. dotknęło straszne trzęsienie ziemi I tsunami, poprawa sytuacji w sektorze motoryzacyjnym jest jeszcze mniejsza niż w Europie. Konkurencyjność Japonii podważyła dodatkowo znaczna aprecjacja jena względem euro.
Jednocześnie producenci koreańscy wydają się być odporni na kryzys i powiększają swoje udziały rynkowe – w 2010 r. odpowiadali za 7,5% światowej produkcji w porównaniu z 4,6% w 2005 r.
Rejestracje nowych pojazdów: po zakończeniu pakietów stymulacyjnych ich liczba może znowu spaść
Po dwóch dobrych latach chiński rynek przeżywa w okresie 2011-2012 spowolnienie – prognozy rozwoju mówią o “zaledwie” 4-5%. Nie ulega jednak wątpliwości, że potencjał tego rynku jest olbrzymi – wskaźnik własności pojazdów w Chinach (5%) to zaledwie jedna dwunasta analogicznego współczynnika dla Europy (60%).
Indie, kolejny ważny rynek wschodzący, odczuły niewielkie spowolnienie wzrostu w 2011 r., a w 2012 r. sytuacja powinna się ustabilizować w obliczu poziomu stóp procentowych, które zostały istotnie podniesione, oraz fiaska idei ultrataniego samochodu. Niemniej jednak Indie zachowują swój długoterminowy potencjał wzrostu.
Rynek brazylijski również ustabilizuje się w okresie 2011-2012 (+2% w 2012 r.) z uwagi na wyższe ceny aut importowanych, obłożonych wysokimi podatkami, oraz rosnące stopy procentowe.
![Polski rynek motoryzacyjny a otoczenie gospodarcze [© Rainer Plendl - Fotolia.com] Polski rynek motoryzacyjny a otoczenie gospodarcze](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Polski-rynek-motoryzacyjny-a-otoczenie-gospodarcze-93745-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl