Instytucje badania rynku i opinii I 2005
2005-02-16 00:28
© fot. mat. prasowe
Raporty sporządzane przez instytucje badania rynku i opinii stanowią częstą inspirację dla autorów artykułów prasowych. Są bogatym źródłem wiedzy o naszym społeczeństwie, a wyniki, nierzadko zaskakujące, mogą być doskonałą ilustracją dla opisywanych przez dziennikarzy wydarzeń. Serwis eprasa.com podjął się sprawdzenia, o których badaniach tych instytucji pisano w ciągu ostatniego miesiąca najczęściej.
Przeczytaj także: Instytucje badania rynku i opinii II 2005
Sprawdzono także, czyje badania najbardziej interesowały dziennikarzy i publicystów. Monitorowano polską prasę pod kątem 12 instytucji badania rynku i opinii: ACNielsen, AGB Polska, ARC Rynek i Opinia, CASE, CBOS, Gfk Polonia, Ipsos, IQS and QUANT, PBS Sopot, Pentor, SMG/KRC oraz TNS OBOP.W okresie od 1 do 31 stycznia 2005 r. we wszystkich monitorowanych czasopismach – obejmujących 98% czytelnictwa prasy w Polsce – ukazało się 706 artykułów, które nawiązywały do różnych badań przeprowadzonych przez wymienione instytucje. W ogólnopolskich gazetach codziennych ukazało się 216 (32,6 proc.) z ogólnej liczby takich artykułów, w ogólnopolskich tygodnikach – 74 (11,1 proc.), a w miesięcznikach – 72 artykułów (13,8 proc.). W porównaniu z listopadem zmiany w tych proporcjach są nieistotne statystycznie.
Spośród wszystkich firm badawczych najczęściej pisano o badaniach CBOS, którego nazwę wymieniono w 272 publikacjach (38,5 proc. wszystkich). Tak jak w listopadzie i w grudniu CBOS zdystansował pozostałe firmy. Nazwę drugiej w rankingu firmy badawczej – TNS OBOP – wymieniono w 203 artykułach (28,8 proc.). Na trzeciej pozycji tym razem znalazł się Pentor – 77 artykułów (10,9 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się: SMG/KRC (55 artykułów – 7,8 proc.), AGB Polska – (45 artykułów – 6,4 proc.), PBS Sopot (32 artykuły – 4,5 proc.), Ipsos (30 artykułów – 4,2 proc.), Gfk Polonia (20 artykułów – 2,8 proc.), ACNielsen (17 artykułów – 2,4 proc.), ARC Rynek i Opinia (15 artykułów – 2,1 proc.). Nazwy instytutów CASE i IQS and QUANT wystąpiły w mniej niż 1 proc. artykułów.
W styczniu nastąpiły znaczne zmiany w tym rankingu w stosunku do danych z grudnia. Największy wzrost odnotował TNS OBOP, który w styczniu pojawił się w 62 publikacjach (40 proc. więcej niż grudniu); największy spadek odnotowały CBOS (37 artykułów mniej niż w grudniu – 12 proc.) oraz SMG/KRC (31 artykułów mniej niż w grudniu – 36 proc.).
Należy jednakże podkreślić, że zmiany w liczebnościach artykułów, w których cytowano badania poszczególnych firm w stosunku do poprzednich dwóch miesięcy, są nieistotne statystycznie.
fot. mat. prasowe
* Suma liczebności przekracza ogólną liczbę artykułów ze względu na możliwość wystąpienia nazw kilku firm w jednym artykule.
Wszystkie badania, na które powoływano się w prasie, podzielono na kilka grup tematycznych.
fot. mat. prasowe
* Suma liczebności przekracza ogólną liczbę artykułów, ponieważ w kilku przypadkach artykuł został zakwalifikowany do różnych kategorii jednocześnie.
Przeczytaj także:
Instytucje badania rynku i opinii III 2005
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl