Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2011
2012-01-09 11:32
Przeczytaj także: UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
RYNEK TELEWIZYJNY
- Z telewizji kablowej korzysta 30 % respondentów, a 37,7 % posiada telewizję satelitarną. Z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny korzysta 28,9 %.
- Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telewizji wyniosła 39 PLN.
- Ponad trzy czwarte badanych (76,5 %) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.
fot. mat. prasowe
Korzystanie z telewizji (w %, n=1600)
USŁUGI WIĄZANE
- Blisko co piąty respondent korzysta z usług wiązanych (21,6 %).
- Badani najczęściej posiadają pakiety składające się z takich usług jak: telewizja i Internet stacjonarny (33,1 % wskazań), Internet stacjonarny i telefon stacjonarny (23,9 %) czy telewizja, Internet stacjonarny i telefon stacjonarny (14,4 %).
Opinia na temat rynku telekomunikacyjnego
- Pod względem funkcjonowania badani najlepiej ocenili rynek telefonii komórkowej. Na drugim miejscu znalazł się rynek telewizji. Najsłabiej oceniono funkcjonowanie rynku telefonii stacjonarnej oraz Internetu.
- Zadowolenie z poszczególnych aspektów związanych z rynkiem usług telekomunikacyjnych oceniono umiarkowanie. Najlepiej oceniona została jakość oferowanych usług, dostępność informacji o usługach oraz dostępność usług, a najsłabiej - poziom cen usług i skuteczność dochodzenia roszczeń.
- Nieco ponad połowa badanych (51,5 %) uważa, że polski rynek telekomunikacyjny w ciągu ostatnich 5 lat zmienił się na lepsze. Zaledwie 4,7 % uważa, że rynek uległ pogorszeniu, a 43,8 % respondentów nie zauważyło różnicy.
- Wśród najczęściej wskazywanych pozytywnych zmian znalazły się: wzrost ilości dostawców usług (64,7 %), wzrost ilości ofert (64,2 %), obniżka cen (39,5 %), wzrost dostępności usług (37,6 %), poprawa jakości usług (34 %) oraz promocja nowych usług (33 %).
- Zdecydowanie najczęściej wskazywanym zjawiskiem, które wpłynęło na pogorszenie opinii o rynku telekomunikacyjnym jest zbyt wysoki poziom cen (79,8 %). Na kolejnych miejscach znalazły się takie elementy jak: zawiłe procedury (28 %), zbyt mało ofert (26,7 %), niezadowalająca jakość usług (20,8 %).
- Wśród proponowanych zmian na rzecz rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego zdecydowana większość badanych wymieniła konieczność obniżenia cen usług (81,4 %). Co trzeci respondent chciałby, aby zwiększono zakres usług i lepiej dopasowano je do potrzeb klienta (33 %) oraz poprawiono jakość oferowanych usług (32,6 %). Na kolejnych miejscach znalazło się: zwiększenie dostępności usług, poprawienie skuteczności dochodzenia roszczeń i poprawa przejrzystości i zgodności z prawem ofert na usługi telekomunikacyjne.
- O działalności Urzędu Komunikacji Elektronicznej słyszało 17,3 % badanych. Osoby znające UKE oceniły jego działalność raczej pozytywnie (odsetek odpowiedzi „raczej dobrze” i „zdecydowanie dobrze” wyniósł 45,3 %). 46,7 % respondentów oceniła działalność UKE ani dobrze ani źle, a tylko 8 % osób oceniła ją „raczej źle” lub „bardzo źle”.
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)