Spam w XII 2011 r.
2012-01-18 12:59
Przeczytaj także: Spam w XI 2011 r.
Spam według kategorii
Trzy czołowe kategorie angielskojęzycznego spamu pozostały bez zmian w stosunku do listopada. Podobnie jak miesiąc wcześniej, w grudniu najwięcej spamu należało do kategorii „Oszustwa komputerowe” (aż 41,8%). Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem odsetek tego rodzaju wiadomości zwiększył się aż o 12,8 punktów procentowych. Spam finansowy spadł z drugiego miejsca na trzecie, przy czym udział tego rodzaju wiadomości zmniejszył się o 4,3% w porównaniu z listopadem. Na drugim miejscu znalazł się spam reklamujący towary i usługi związane ze zdrowiem, mimo że udział procentowy wiadomości z tej kategorii zmniejszył się nieznacznie (-2,4 proc).
W grudniu większość kategorii spamu było w pewien sposób związanych z kryzysem w sektorze finansowym oraz zbliżającym się okresem świątecznym. W kategorii „Inne towary i usługi” znalazły się wiadomości reklamujące towary związane z Bożym Narodzeniem – dekoracje do przystrojenia domu lub stołu świątecznego oraz prezenty dla rodziny i ukochanych. W okresie świątecznym można spodziewać się, że ludzie będą wydawać pieniądze. Dlatego zaradni spamerzy zalewali skrzynki użytkowników różnymi rodzajami wiadomości e-mail oferującymi kredyty lub podejrzane źródła przychodów (kategoria „osobiste finanse”).
Oszuści są szczególnie aktywni w tym okresie, ponieważ użytkownicy często płacą za swoje zakupy online i w wirze świątecznej gorączki zwykle nie zwracają uwagi na szczegóły.
Wnioski
Mówiąc ogólnie, grudzień był spokojnym miesiącem pod względem spamu. W związku z okresem świątecznym odnotowaliśmy spadek odsetka wiadomości spamowych w całkowitym ruchu pocztowym. Wiele komputerów podłączonych do botnetów pozostało wyłączonych i miał miejsce ogólny spadek aktywności biznesowej.
Duża część wiadomości e-mail – jak można było się spodziewać - reklamowała towary i usługi związane z Bożym Narodzeniem. Przeważająca większość tego rodzaju wiadomości to owoce działania sezonowych programów partnerskich.
Negatywny trend wzrostu ilości szkodliwego spamu, który odnotowaliśmy w 2011 r., utrzymał się przez cały grudzień. W miesiącu tym wiele szkodliwych wiadomości wykorzystywało okres Świąt Bożego Narodzenia. Co więcej, wiele z nich przypominało powiadomienia o rejestracji zamówienia ze sklepów online.
W 2012 r. odsetek szkodliwego spamu w ruchu e-mail nie zmniejszy się; wręcz przeciwnie: szkodliwi użytkownicy zaczną stosować nowe taktyki rozprzestrzeniania zagrożeń.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)