eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolacy a rynek energii

Polacy a rynek energii

2012-02-10 12:59

Przeczytaj także: Rynek energii: Polacy nie zmieniają dostawców


fot. mat. prasowe

Świadomość możliwości zmiany sprzedawcy energii

58% Polaków jest świadomych swojego prawa do zmiany obecnego sprzedawcy energii elektrycznej


Stosunkowo niewielu Polaków chciałoby jednak skorzystać z prawa do zmiany sprzedawcy energii – zaledwie 3 proc. zadeklarowało, że zdecydowanie chce zmienić sprzedawcę, 16 proc., że raczej tak. 15 proc. zapowiada, że zdecydowanie nie zamierza zmieniać sprzedawcy, a 31 proc., że raczej nie zamierza. Niezdecydowanych jest 26 proc. ankietowanych.

Chętni do zmiany sprzedawcy są głównie rolnicy (31 proc.), osoby pracujące zawodowo, pozostające w związkach małżeńskich, z licznych gospodarstw domowych (powyżej pięciu osób). W najmniejszym stopniu intencję zmiany sprzedawcy deklarują osoby powyżej 60 roku życia i niepracujące zawodowo.

fot. mat. prasowe

Czytelność i zrozumiałość rachunku

55% Polaków uważa, że rachunek za energię elektryczną jest czytelny i zrozumiały

Głównym czynnikiem (66 proc. wskazań), który mógłby skłonić Polaków do zmiany sprzedawcy jest chęć obniżenia rachunków za energię. Wyższa jakość usług wymieniana jest przez 12 proc. badanych, a większa niezawodność dostaw przez 6 proc. Niewielkie znaczenie ma renomowana marka sprzedawcy, uznana za czynnik motywujący do zmiany przez zaledwie 2 proc. respondentów.

Przeciętna deklarowana wysokość miesięcznego rachunku za energię elektryczną wynosi około 140 zł. Respondenci, którzy byliby skłonni zmienić obecnego sprzedawcę energii ze względu na niższą cenę oczekują, że ich miesięczny rachunek zmniejszy się o ok. 45 zł, czyli blisko o jedną trzecią. Około 14 proc. badanych oczekuje, że cena będzie niższa o ponad 50 zł., a 37 proc. oczekuje obniżenia rachunku o mniej niż 30 zł miesięcznie.

fot. mat. prasowe

Preferowana forma opłat za energię

77% preferuje opłate za faktycznie zużytą energię

Jakość obsługi postrzegana jest miedzy innymi przez pryzmat poprawności i przejrzystości rachunków za energię. Ocena zrozumiałości rachunku jest umiarkowanie pozytywna – nieco ponad 55 proc. badanych uważa, że rachunek za energię jest zrozumiały (choć jedynie 11 proc. twierdzi, że jest zdecydowanie zrozumiały). Wyniki badania pokazują, że aby sprostać oczekiwaniom klientów jest jeszcze wiele do zrobienia. Co czwarta osoba krytykuje rachunek za to, że jest trudny do zrozumienia i mało czytelny.

Główne zastrzeżenia klientów kierowane są do zawartości informacyjnej rachunków za energię – z jednej strony jest na nich za dużo informacji niepotrzebnych, a z drugiej brak tych, które są konkretne i najważniejsze dla odbiorcy.

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Pracoholizm ciągle obecny

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: