Medialny ranking polskich uczelni
2012-03-12 00:12
Liczba publikacji o pięciu najczęściej występujących w mediach uniwersytetach w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Nie ulega wątpliwości, że uczelnie publiczne muszą już obecnie stawać do rywalizacji o studenta z prywatnymi wyższymi szkołami. Mimo że ich wysiłki marketingowe są ciągle bardziej konwencjonalne, to jednak w coraz większym stopniu wzbogacają swoją ofertę nietypowymi kierunkami. Uniwersytet Łódzki otworzył niedawno między innymi chemię kosmetyczną, okcydentalistykę czy geomonitoring. Politechnika Warszawska wystartuje z fotoniką, a Uniwersytet Jagielloński z elektroradiologią. Działania te, obok poszerzania oferty, mają na celu przyciągnięcie uwagi przyszłych studentów.Klasyczne uniwersytety pozostają zdecydowanie najczęściej występującymi w przekazach medialnych szkołami wyższymi. Wśród nich kategorycznie prowadzi Uniwersytet Warszawski. Pierwszą trójkę uzupełniają Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Śląski.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji o pięciu najczęściej występujących w mediach uniwersytetach w Polsce
W ciągu dwunastu miesięcy – od 1 lutego 2011 do 31 stycznia 2012 – na temat największego polskiego uniwersytetu ukazało się według danych „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” bagatela 34 tys. publikacji prasowych, internetowych, radiowych i telewizyjnych. Dwie pozostałe uczelnie na podium miały ich już o kilkanaście tysięcy mniej, ale i tak wyraźnie wyprzedzają one resztę krajowej stawki. Kolejne miejsca zajęły szkoły o podobnej medialności, spośród których na czwarte i piąte miejsce wysunęły się poznański UAM i lubelski UMCS.
Duża liczba materiałów to pokłosie nie tylko publikacji na temat samych uczelni, ale także wynik informowania o działalności profesorów i doktorów z danych ośrodków naukowych.
Także w pozostałych przebadanych przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” kategoriach uczelni, prowadzą te warszawskie. Wśród uczelni technicznych Politechnika Warszawska znacząco wyprzedziła Akademię Górniczo-Hutniczą i Politechnikę Wrocławską. Należy jednak mieć świadomość, że jej nazwa pojawia się przy okazji publikacji dotyczących klubu koszykarskiego AZS Politechnika Warszawska występującego w Tauron Basket Lidze oraz klubu siatkarskiego o tej samej nazwie z PlusLigi. Na tym przykładzie wyraźnie widać, jak silnie inwestycja w sport może przełożyć się na wizerunek medialny. Procentuje tutaj także prestiż na skalę międzynarodową, zdobyty przez tę uczelnię. Poważna część publikacji dotyczyła udziału jej studentów w renomowanych konkursach.
Bardzo dobre wyniki osiągnęła także krakowska AGH i Politechnika Wrocławska, które wyraźnie wyprzedziły pozostałych. W grupie pościgowej znalazła się Politechnika Śląską, Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka oraz Politechnika Poznańska.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji o 10 najczęściej występujących w mediach państwowych uczelniach technicznych w Pol
Wśród szkół wyższych rolniczych i przyrodniczych na pierwszym miejscu znalazła się Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, jednak jej przewaga nad konkurentami nie była tak znacząca, jak wcześniej wymienionych warszawskich placówek. Na drugiej lokacie znalazł się Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, a na trzeciej Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. Kolejne miejsca należały do Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, z którym niemal zrównał się Uniwersytet Rolniczy w Krakowie. Na ostatnim miejscu uplasował się Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji na temat państwowych uczelni rolniczych i przyrodniczych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)