Globalne sieci handlowe w 2011 roku
2012-04-23 00:16
Globalne marki w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sieci handlowe doceniają polski rynek
Coroczne badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendyw globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast. Według raportu CBRE, detaliści kontynuowali w 2011 roku ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74% krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w zeszłym roku liczbę swoich sklepów o 2,1%, podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej.
Polska w pierwszej dwudziestce, Wielka Brytania utrzymuje pozycję lidera
Polska, w której obecnych jest 34% wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała z miejsca 22. w 2011 roku na pozycję 19. w 2012 roku wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów. Jest to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3% w 2011 roku i przewidywany wzrost o ok. 3% w 2012 roku. Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.
“Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast. Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 000 dolarów na osobę rocznie, czyli blisko 10 000 zł, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt, który powinien przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.
Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7%) nadal utrzymuje się na 1 miejscu w rankingach, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1%) oraz Stany Zjednoczone (50,3%). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5%), zaraz przed Chinami (47,2%), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce w rankingach. Rosja (44,5%), Włochy (43%) oraz Arabia Saudyjska (41,1%) zamykają czołową dziesiątkę.
fot. mat. prasowe
Globalne marki w Polsce
Wśród miast uznanych za najbardziej atrakcyjne przez sieci handlowe Londyn odzyskał niekwestionowane pierwsze miejsce (55,5%) po tym jak w zeszłym roku musiał dzielić się nim z Dubajem. Londyn wciąż jest głównym przyczółkiem w Europie dla sieci, które planują ekspansję w Europie. Pomimo, że Dubaj (53,8%) nadal pozostaje miastem atrakcyjnym z punktu widzenia globalnych sieci handlowych, spadł na drugie miejsce z powodu niewielkiej grupy detalistów, którzy wycofali się z tego rynku. Nowy Jork (43,9%) utrzymuje się na trzeciej pozycji, podczas gdy Moskwa (43,7%) awansuje w rankingach po pojawieniu się w 2011 roku na tym rynku kilku nowych sieci i w rezultacie zajmuje czwarte miejsce wspólnie z Paryżem (43,7%) zaraz przed Hong Kongiem (40,5%). Warszawa (30,2%), jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta, jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)