Ożywa rynek nieruchomości handlowych na świecie
2012-05-27 00:25
Aktywność inwestorów © fot. mat. prasowe
Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield "Retail MarketView", opublikowanego na targach nieruchomości komercyjnych RECon w Las Vegas, wynika, że zanikają granice i podziały na globalnym rynku nieruchomości handlowych. Dojrzałe lokalizacje handlowe i miasta z dużymi węzłami komunikacyjnymi nadal odgrywają kluczową rolę, ale najważniejszym czynnikiem wzrostu są rynki wschodzące.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011
Glenn Rufrano, prezes i dyrektor generalny Cushman & Wakefield, powiedział: „Wydatki konsumpcyjne mogą silnie wzrosnąć wśród szybko powiększającej się klasy średniej na rynkach wschodzących. Powstaje tam nowe grono klientów”.Prognozowany wzrost gospodarczy krajów wschodzących, których PKB może wzrosnąć w bieżącym roku o 6,3% w porównaniu z PKB dojrzałych gospodarek na poziomie 2,1%, przyczyni się do dalszej ekspansji klasy średniej i wzrostu konsumpcji prywatnej. Do 2020 r. dochód na osobę na rynkach wschodzących może znacznie wzrosnąć: o 200% w Indiach i 125% w Chinach. Natomiast w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych szacowany wzrost może wynieść 20%.
Na rynkach dojrzałych i wschodzących odnotowano silny wzrost sprzedaży detalicznej zarówno w sektorze towarów luksusowych, jak i sektorze dyskontowym, a w przypadku średniego segmentu rynku był on niewielki. W krajach wschodzących szybko rośnie popyt na produkty luksusowe. Natomiast sieci dyskontowe dobrze rozwijają się na dojrzałych rynkach, na których obserwuje się ograniczony wzrost dochodów i zmianę trendów w zakresie wydatków polegającą na zaspokajaniu głównie bieżących potrzeb konsumpcyjnych.
Zakupy internetowe i e-commerce również odgrywają istotną rolę na rynkach wschodzących, na których coraz więcej osób z klasy średniej zaczyna korzystać z nowych technologii. W latach 2011-2016 wzrost w sektorze e-commerce w Indiach może wynieść 57,3% w porównaniu z zaledwie 11,2% na dojrzałym rynku amerykańskim.
Glenn Rufrano dodał: „Handlowcy modyfikują strategie i modele działalności operacyjnej na całym świecie. Oferują połączenie zakupów w sklepie z zakupami przez urządzenia mobilne, opracowują kampanie marketingowe z wykorzystaniem wielu narzędzi i kanałów, a także starają się przyciągnąć klientów do tzw. pop-up stores, czyli sklepów otwieranych na krótki okres, czy poprzez portale społecznościowe”.
fot. mat. prasowe
Aktywność inwestorów
Inwestujący w nieruchomości handlowe nadal najbardziej interesują się miastami z dużymi węzłami komunikacyjnymi, takimi jak Hongkong, Londyn, Nowy Jork i Tokio. Czynsze w tych lokalizacjach rosną najszybciej, ale pod względem dynamiki wzrostu przodują rynki wschodzące. W ubiegłym roku największe wzrosty czynszów na półkuli zachodniej odnotowano w Ameryce Południowej, natomiast w Europie na rynkach wschodzących, takich jak Helsinki, Moskwa, Tampere, Petersburg i Stambuł.
Przeczytaj także:
Rynek nieruchomości w Europie: kto, gdzie i w co będzie inwestował?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
owierzchnie handlowe, rynek nieruchomości, inwestycje w nieruchomości, rynek powierzchni handlowych, centra handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)