Rynek HoReCa w Polsce 2012
2012-05-29 12:15
Okazje, przy których najczęściej jadane są posiłki poza domem © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2011
Jedno z pytań zadawanych w badaniu przeprowadzonym przez PMR Research dotyczyło najczęstszych okazji, przy których Polacy decydują się jeść poza domem. Nie chcąc nic sugerować, ankieterzy nie czytali odpowiedzi, ale pozwolili respondentom na spontaniczne wymienienie okazji, które zostały później skategoryzowane. Najczęściej jedzenie posiłków i przekąsek poza domem wynika z sytuacji życia codziennego, czyli pracy i nauki. Właśnie z tej okazji – przebywania w szkole, na uczelni lub w pracy – 32% badanych najczęściej je poza domem. Wiele osób zadeklarowało (23% respondentów), że nie wynika to ze specjalnej okazji, ale jest raczej koniecznością i z braku czasu stołują się poza domem. Skoro nie mają czasu, najbardziej prawdopodobne wydaje się jedzenie między zajęciami lub w czasie pracy.fot. mat. prasowe
Okazje, przy których najczęściej jadane są posiłki poza domem
Stosunkowo duży udział odpowiedzi wskazuje na specjalne okazje. Aż 34% osób je poza domem z powodów towarzyskich, 22% czyni to podczas spotkań ze znajomymi, a 12% przy wyjątkowych okazjach (urodziny, imieniny, rocznice itd.). Osoby, które tylko przy takich okazjach wybierają usługi gastronomiczne zamiast przygotowania posiłku w domu, stołują się poza domem rzadziej niż te, które codziennie w pracy lub szkole jedzą posiłki. Podobnie, 10% badanych deklaruje, że je „bez specjalnej okazji, dla odmiany od posiłków jedzonych w domu”. Wybierają się zatem do restauracji lub barów po to, aby spróbować czegoś nowego. Pozostałe odpowiedzi wskazywały na jedzenie w lokalach gastronomicznych z przyczyn pragmatycznych – 8% z powodu przebywania w podróży, zaś 7% badanych wymieniło zakupy jako sytuację, przy której decydują się skorzystać z usług gastronomicznych.
Zgodnie z badaniem, największą popularnością wśród respondentów cieszą się dania tradycyjne, polskiej kuchni – 27% badanych zamawia je bardzo często, 24% często, tylko 8% nie zamawia ich wcale. Jednakże, obok tego głównego trendu rośnie także grupa osób, które chętnie próbują innych kuchni narodowych, w tym nieco bardziej egzotycznych. Na rozwój świadomości w tym zakresie i zmianę upodobań Polaków mają wpływ dwa główne czynniki: coraz częstsze podróże zagraniczne oraz wzrost zasobności. Warto zauważyć, że na drugim miejscu, konsumenci wybierają Pizze jako najczęściej wybierane danie – jest ona bardzo często i często zamawiana przez 47% Polaków. Pizza została wydzielona z kuchni włoskiej, jako oddzielna kategoria w badaniu.
Następną popularną kategorią jest fast food (orientalny, np. kebab, oraz tradycyjny, np. hamburgery), jak również kuchnia chińska i włoska. Deklaracje co do bardzo częstego zamawiania dań z tych kategorii zgłasza tylko 5-6%, ale na stosunkowo częsty ich wybór wskazuje od 15 do 25% osób. Z drugiej strony. największy udział osób w ogóle niezamawiających dań w tej grupie ma kuchnia chińska – deklaruje to 45% badanych.
Wielu konsumentów od czasu do czasu próbuje także innych typów kuchni. Wszystkie pozostałe kuchnie cieszą się jednak zdecydowanie mniejszą popularnością i we wszystkich najsilniejsza jest grupa, która deklaruje, że nie je w ogóle potraw danej kuchni.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)