Rynek mediów i reklamy 2012-2016
2012-06-15 10:33
Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2009-2013
„Pomimo widocznego spowolnienia w ostatnich miesiącach, wydatki na reklamę w Internecie będą nadal stanowiły najszybciej rosnący segment całego rynku w Polsce, a Internet będzie umacniał się w roli drugiego co do wielkości medium reklamowego. Prognozowane tempo wzrostu naszego rynku znacząco przewyższa dynamikę obserwowaną w większości państw Europy Zachodniej (średni CAGR 11,3%). Dzięki temu Polska ma szanse stać się w 2016 r. siódmym co do wielkości rynkiem w regionie EMEA, podczas gdy obecnie plasujemy się w drugiej dziesiątce” - zauważa Tomasz Prucnal, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.
Branża kinowa w Polsce i na świecie
- Po kilku latach malejących wpływów z reklamy, branża kinowa w Europie odnotowała w 2011 r. blisko 3% wzrost głównie dzięki postępującej cyfryzacji, ułatwiającej dystrybucję reklam. Prognozujemy, że ta tendencja w państwach Europy Zachodniej utrzyma się w kolejnych latach z 2,4% średnią stopą wzrostu. Z kolei, polski rynek reklamy kinowej w latach 2012-2016 z dynamiką 5,8% rocznie powinien być trzecim pod względem tempa wzrostu w regionie, po Czechach i Rosji.
- W nadchodzących latach w Polsce spodziewamy się zwiększenia przychodów kin ze sprzedaży biletów w średniorocznym tempie 5,1% CAGR - do 312 mln USD w roku 2016. Do tej dynamiki w większym stopniu przyczyni się wzrost cen niż liczby sprzedanych biletów. Jednocześnie polski rynek będzie rósł znacznie szybciej od rynków zachodnich, gdzie prognozowane tempo wzrostu w latach 2012-2016 wynosi średnio 3,8% rocznie.
„Obserwowany w ostatnich latach coraz bardziej istotny wpływ filmów produkcji lokalnej na frekwencję w kinach w krajach europejskich, w tym w Polsce, utrzyma się w kolejnych latach. Jednocześnie filmy w 3D będą wywierały coraz mniejszy wpływ na dynamikę wzrostu przychodów kin ze względu na malejący efekt nowości i związane z tym premie cenowe” – podkreśla Paweł Wesołowski.
Prasa w Polsce i na świecie
- Wartość globalnego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w 2011 r. wyniosła 168 mld USD, co oznacza spadek w porównaniu do roku poprzedniego o 0,7%. Patrząc w przyszłość – w kolejnych latach możemy spodziewać się odwrócenia tendencji spadkowej i wzrostów na poziomie CAGR 1,5% aż do 2016 r.
-
Segment publikacji prasowych jest przykładem rozbieżnych trendów w gospodarkach dojrzałych
i wzrostowych. Spadki będą kontynuowane w niektórych krajach, takich jak Stany Zjednoczone (spadek o 1,4% CAGR do 2016 r., czyli spadek o 43,8 procent pomiędzy rokiem 2007 a 2016), ale kraje, gdzie infrastruktura cyfrowa jest mniej rozwinięta odnotują silne wzrosty, np. Argentyna (składana stopa wzrostu rocznego 11,9 procent do 2016 r.), Indonezja (11,2 procent) czy Indie (9,6procent). - Po krótkim okresie ożywienia w roku 2010, rynek prasy w regionie EMEA odnotował po raz kolejny spadek - w 2011 r. na poziomie 2,5%. Szacuje się, że tendencja spadkowa utrzyma się jeszcze w bieżącym roku, zaś wzrostu można oczekiwać dopiero od 2013 r., co oznacza CAGR na poziomie 0,3% w całym okresie prognozy. Wartość rynku w regionie EMEA wzrośnie tym samym nieznacznie z 60,2 mld USD w 2011 r. do 61,3 mld USD w roku 2016. Tym samym w ujęciu wartościowym w 2011 r. region EMEA po raz pierwszy musiał ustąpić z pozycji światowego lidera rynku prasy na rzecz regionu Azji i Pacyfiku, który osiągnie w 2016 r. wartość 75,4 mld USD.
- Prognozowana wielkość całego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w Polsce w 2016 r. wyniesie 275 mln USD, co oznacza spadek o 37 mln USD w porównaniu do 312 mln USD w roku 2011.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)