Rynek mediów i reklamy 2012-2016
2012-06-15 10:33
Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2009-2013
a) wydatki konsumentów
- W Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży prasy drukowanej w prognozowanym 5-letnim okresie pozostaną na niemal niezmienionym poziomie, osiągając 2,6 mld USD w 2016 r.
- Szacuje się, że w Polsce w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży prasy drukowanej ze 146 mln USD w 2011 r. do 137 mln USD w roku 2016 (CAGR -1,3%), spowodowany głównie dalszą migracją czytelników do Internetu.
b) wydatki na reklamę
- Wydatki na reklamę prasową w Ameryce Północnej – jako jedynym regionie na świecie z tak znaczącymi spadkami - będą mniejsze w 2016 r. w porównaniu do roku 2011 o ponad 9%.
- Dla regionu EMEA szacuje się wzrost wartości reklamy prasowej na poziomie CAGR 0,5% - z 29,6 mld USD w 2011 r. do 30,4 mld USD w roku 2016. Wzrost ten nastąpi głównie dzięki cyfrowej reklamie prasowej, która skompensuje spadki związane z reklamą na tradycyjnych nośnikach papierowych.
- W Europie Środkowo–Wschodniej rynek reklamy prasowej osiągnie wartość niemal 2 mld USD w 2016 r. (w porównaniu do 1,6 mld USD w 2011 r., CAGR 4,4%). Na tle krajów regionu, w Polsce spodziewane są w tym zakresie największe spadki.
-
W Polsce w nadchodzących miesiącach, już piąty rok z rzędu będziemy odnotowywać spadek przychodów
z reklamy prasowej. W kolejnych latach oczekuje się dalszych spadków aż do poziomu 132 mln USD w 2015 r. Pierwszy wzrost spodziewany jest dopiero od roku 2016, co oznacza CAGR -4,0%. - Prognozowany wzrost rynku reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych w Polsce szacuje się z 7 mln USD w 2011 r. do 10 mln USD w roku 2016 (CAGR 7,4%). To ciągle niewiele w porównaniu z prognozami dla krajów Europy Zachodniej, takich jak np. Niemcy (526 mln USD), Wielka Brytania (484 mln USD) czy Włochy (232 mln USD).
„W najbliższych kilku latach należy spodziewać się, iż strony internetowe dzienników będą w dalszym ciągu beneficjentami migracji czytelników i reklamodawców do Internetu. Ponadto będziemy obserwować dalszy rozwój płatnego dostępu do zasobów on-line oraz dystrybucji treści do urządzeń mobilnych, do których dostęp jest często dodawany jako dodatkowa usługa” – wyjaśnia Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. „Wydawcy prasy są coraz częściej zmuszani do poszukiwania nowych przychodów w wydaniach internetowych, gdzie treści uniwersalne finansowane są głównie dzięki reklamie, podczas gdy sekcje specjalistyczne utrzymują się dzięki płatnemu dostępowi. Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do Internetu, tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku, gdyż liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa. Dużą szansą na poprawienie wyników wydawców zarówno w sektorze cyfrowej, jak i tradycyjnej prasy może być zwiększone zainteresowanie imprezami sportowymi w bieżącym roku - turniejem piłkarskim EURO 2012 oraz letnimi Igrzyskami Olimpijskimi” – podkreśla Tomasz Kociołek.
Książki cyfrowe nadgryzają stabilny rynek książki tradycyjnej. Polska wśród liderów
- Prognozowany średnioroczny wzrost wydatków konsumenckich na książki w formacie cyfrowym sięga globalnie 30% i osiągnie wartość 20,8 mln USD w 2016 roku.
- Tak szybki wzrost odbywa się kosztem rynku książki tradycyjnej, której udział w globalnych wydatkach w tej kategorii spadnie z 95,1% w 2011 roku do 82,1% w 2016 roku.
- W Polsce możemy spodziewać się spadku wydatków na książki tradycyjne o 1,4% rocznie do 2016 roku przy jednoczesnym wzroście wydatków na książki elektroniczne - z 10 mln USD w 2011 roku do 106 mln USD w 2016 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)