Rynek usług pocztowych 2011
2012-06-30 00:15
Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2010
Rynek pocztowy w przededniu liberalizacji
Na podstawie uzyskanych w ostatnich latach danych o liczbie operatorów niepublicznych oraz liczbie przesyłek widać, że po okresie dynamicznych zmian rynek pocztowy zaczął się stabilizować. Można przypuszczać, że do spowolnienia tempa jego rozwoju przyczyniła się decyzja o przesunięciu terminu pełnej liberalizacji rynku pocztowego w Polsce, jak również sytuacja makroekonomiczna kraju.
Przesunięcie terminu pełnej liberalizacji polskiego rynku pocztowego na 1 stycznia 2013 roku spowodowane było potrzebą przygotowania operatora publicznego do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku pocztowym oraz umożliwienia mu dostosowania się do nowej sytuacji rynkowej. Kwestia rozwiązania problemów Poczty Polskiej jest istotna, gdyż jest to największy gracz w obszarze usług pocztowych i kształt całego rynku w dużym stopniu zależy zarówno od decyzji organów państwa wobec operatora publicznego, jak i działań podjętych przez to przedsiębiorstwo.
Otwarcie rynku będzie miało wpływ na wielkość obszaru zastrzeżonego, czyli tę część rynku która jest zarezerwowana dla operatora publicznego. Obszar zastrzeżony, obejmujący od 2006 roku przesyłki do 50 g, stanowi ok. 75% całego rynku usług pocztowych (bez uwzględnienia druków bezadresowych) i generuje ok. 50% przychodów. Warto zwrócić uwagę, że zarówno wielkość wolumenu, jak i wartość przychodów w latach 2006-2011 utrzymuje się na stałym poziomie.
fot. mat. prasowe
Przesyłki pocztowe w obrocie krajowym i zagranicznym w latach 2006-2011
fot. mat. prasowe
Liczba przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym w przeliczeniu na 1 mieszkańca Polski
Ważnym zadaniem dla organów państwa jest opracowanie i uchwalenie nowego Prawa pocztowego, nie tylko z uwagi na konieczność wdrożenia postanowień III Dyrektywy pocztowej, która weszła w życie w 2008 roku, ale także ze względu na potrzebę uporządkowania otoczenia prawnego, w którym funkcjonują operatorzy pocztowi. Nowa ustawa powinna zapewniać operatorom warunki do uczciwego konkurowania, a konsumentom dostęp do usług pocztowych o wysokiej jakości i przystępnych cenach. W Polsce wdrożenie przepisów III Dyrektywy pocztowej ma nastąpić do 31 grudnia 2012 roku.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)