Outsourcing kadr i płac: rozwiązanie na czas kryzysu?
2012-08-16 12:14
Outsourcing © momius - Fotolia.com
Przeczytaj także: Outsourcing - dlaczego się nie udaje?
Jak obniżyć koszty zachowując jakość?Do najczęściej outsourcingowanych procesów należy z pewnością outsourcing kadrowo-płacowy. Z każdym rokiem wzrasta zainteresowanie outsourcingiem tego rodzaju. Nasuwa się pytanie skąd się bierze rosnąca popularność przekazywania wewnętrznych działów organizacji, w tym przypadku działów kadrowo-płacowych na zewnątrz? Jakie są zalety outsourcingu tej właśnie funkcji? I czy w dobie wszechobecnego kryzysu ekonomicznego outsourcing może stać się środkiem do zwiększenia oszczędności firmy? I czy poza ewentualną redukcją kosztów, outsourcing kadrowo-płacowy niesie ze sobą inne korzyści, równie istotne dla działalności przedsiębiorstwa.
Najczęściej wymienianymi zaletami outsourcingu działów kadrowych i płacowych są, wspomniana wcześniej redukcja kosztów oraz dostęp do doświadczenia i wiedzy - zasobów typy "know-how" znajdujących się po stronie usługodawców.
Główny powód, dla którego delegowanie procesów związanych z obsługą kadrową i płacową pracowników, powoduje obniżenie kosztów działalności przedsiębiorstwa jest zmniejszenie liczby etatów w firmie, czyli zmniejszenie kosztów pracowniczych. W Polsce koszty pracownicze, jakie ponosi pracodawca są bardzo wysokie i wiążą się nie tylko z wypłatą wynagrodzeń, ale również m.in. z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, kosztami wynagrodzeń za czas przebywania na urlopach wypoczynkowych czy zwolnieniach lekarskich. Ponadto, im większa liczba zatrudnionych pracowników, tym większą powierzchnię biurową organizacja musi wynajmować, musi zapewnić pracownikom odpowiednie narzędzia pracy, wydatki na energię także będę proporcjonalnie wyższe.
Przy outsourcingu to na usługodawcę spadają koszty utrzymania stanowisk pracy, ich wyposażenia oraz dostarczenia właściwego oprogramowania.
Outsourcing pozwala również na efektywne wykorzystywanie czasu pracy. Firma outsourcingowa świadczy usługi zawsze, gdy jest coś do zrobienia dla firmy macierzystej. Nieważne jest czy praca odbywać się będzie w ramach nadgodzin, w soboty czy niedziele. Najważniejsze to realizacja procesu, w sposób i w terminie ustalonym z klientem. Znika problem dostępności pracowników oraz kosztów związanych z wypłatą nadgodzin.
Wyodrębnienie z przedsiębiorstwa części procesów biznesowych i powierzenie ich firmie zewnętrznej może wpłynąć na zmniejszenie ponoszonych kosztów inwestycji. Wynika to z tego, że w takiej sytuacji płaci się za samą usługę, bez konieczności inwestowania w infrastrukturę. Dzięki temu kapitał firmy nie musi być trwale zamrożony w dziedzinach obsługiwanych przez firmę zewnętrzną. Inwestycje spadają na usługodawców i to oni, by być na rynku konkurencyjnymi muszą ponosić koszty z nimi związane.
fot. momius - Fotolia.com
Outsourcing
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)