Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2012
2012-08-18 00:30
Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014
Najbardziej oczekiwanym projektem jest Galeria Miejska Plac Unii. Zlokalizowana w centrum miasta, na miejscu dawnego Supersamu, będzie dysponować handlową powierzchnią najmu 15,400 m kw., z czego 65% zostało już wynajęte, choć do ukończenia inwestycji jest jeszcze ponad rok. Również w 2013 r. w warszawskiej dzielnicy Białołęka zostanie oddane do użytku nowe centrum outlet - Factory Annopol o powierzchni 20 000 m kw., z czego 50% ma już najemców. Z kolei w podwarszawskich Łomiankach otworzy się w przyszłym roku centrum handlowe o powierzchni 33 600 m kw. Do tego należy dodać rozpoczętą właśnie rozbudowę Galerii Mokotów, jednego z wiodących warszawskich centrów, o kolejne 5 000 m kw.
„Rynek warszawski wciąż jest daleki od nasycenia, a popyt znacznie przewyższa podaż. Dostępność lokali o powierzchni powyżej 100 m kw. w najlepszych centrach handlowych jest bliska zera. To sprawia, że odsetek wolnych powierzchni w Warszawie jest marginalny i wynosi obecnie 1,6%, dlatego rośnie zainteresowanie najemców lokalami przy głównych ulicach handlowych. Można jednocześnie dostrzec, że polscy konsumenci zaczynają stopniowo przyjmować „kontynentalny” styl spędzania czasu w miejscach na wolnym powietrzu. Taki trend, widoczny szczególnie w Warszawie, zachęca bardziej niezależne sklepy, kawiarnie i restauracje do otwierania lokali w niestandardowych, czasem wręcz offowych lokalizacjach w centrum miasta”, tłumaczy Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.
Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce – stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych osiągają tu 75-90 euro/m kw./miesiąc. Średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro/m kw./miesiąc.
Polska wyrabia sobie pozycję silnego, rozwiniętego rynku, co przyciąga do naszego kraju kolejne renomowane marki, dla których naturalnym przyczółkiem staje się Warszawa. Wśród sklepów znanych marek, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na polskim rynku są m.in. COS, Carpisa, Bynamesakke, La Perla, Jack Wolfskin, Games Workshop, czy American Eagle Outfitters.
Przeczytaj także:
Powierzchnie handlowe w rozkwicie
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek nieruchomości, nieruchomości komercyjne, centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)