Handel elektroniczny w Polsce i na świecie
2005-04-29 10:38
Przeczytaj także: Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w internecie?
Mimo dużego nasycenia, rynki zachodnie są ciągle rozwojowe. Według prognoz Jupiter Research, do 2009 roku rynek amerykański ma wzrosnąć o 71 proc. w stosunku do roku 2004, osiągając poziom 159 mln użytkowników, a europejski o 62 proc. - do 138 mln internautów. Wartość wydatków na e-commerce w przypadku USA podwoi się i wyniesie 130 mld dolarów, a w Europie Zachodniej potroi się – 116,5 mld Euro. W Polsce też się zarabia – ale to dopiero początek gorączki zakupowej on-line, a więc i więcej niż godnych profitów dla właścicieli e-sklepów.
„Rosnące zainteresowanie Polaków zakupami w sieci to z pewnością wynik coraz większego zaufania do tego medium. Zaufanie szybko rośnie, rosły będą zyski sklepów internetowych” – mówi Artur Zawadzki, Wiceprezes Gemius SA. „Z najnowszych badań Gemius wynika, że aż 33,8 proc. internautów kupujących przez internet zamierza częściej niż dotychczas wydawać pieniądze w sieci. Zwiększenie zysków z e-handlu wydaje się teraz tym łatwiejsze, że raport Gemius wskazuje życzenia internautów, co do poprawy pewnych niedoskonałych ich zdaniem elementów funkcjonowania sklepów internetowych, na które napotykają podczas zakupów on-line.”
Co zatem może skłonić użytkowników sieci do częstszego wydawania pieniędzy w sieci? Firma badawcza Gemius podaje, że 40,1 proc. kupujących on-line przekonałaby niższa cena, a 19,5 proc. niższe koszty przesyłki lub zupełnie bezpłatna dostawa. Ważne jest także usuwanie niedogodności w trakcie dokonywania zakupów, o których wspomniało 24,2 proc. przebadanych przez Gemius osób. Dla polskich internautów ważna jest też częsta aktualizacja treści na witrynach sklepowych. Właściciele sklepów internetowych deklarowali jednak, że dane na witrynach e-sklepów są aktualizowane codziennie lub kilka razy dziennie (39,7 proc.). Raz w miesiącu treści zmienia jedynie 6,3 proc. sklepów, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu Gemius SA.
Z jakiego typu problemami spotykają się więc internauci w Polsce? 45,1 proc. wspomina o opóźnieniu dostaw w stosunku do podawanych, 36,4 proc. narzeka na niedostateczną informację o asortymencie, a 15,6 proc. deklaruje, że miało problem ze zwrotem towaru lub jego wymianą.
Jak widać, niska cena jest ważna, ale nie jest jedynym elementem w procesie zakupu rozważanym przez potencjalnych nabywców. Prezentowane przez Money.pl wyniki badań na rynku USA wskazują, że dla Amerykanów bardzo istotne w procesie zakupu on-line są także szczegółowy opis asortymentu oraz jego jakość. Amerykańscy internauci nie robiący zakupów on-line zakupów on-line deklarują, że do wydawania pieniędzy w sieci zachęcające mogłyby być: niższa cena, większe bezpieczeństwo dokonywania transakcji, łatwiejszy sposób zamawiania zakupów oraz szybsza dostawa.
1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl