Polscy internauci 2012
2012-12-06 12:43
Przeczytaj także: Internetowe portale o zdrowiu
Internet jest wykorzystywany głównie w domu
Większość użytkowników Internetu ma do niego dostęp w domu, chociaż ponad połowa uczniów wykorzystuje Internet także w szkole, a więcej niż jedna trzecia pracowników lub właścicieli firm korzysta z niego w pracy.
Korzystanie z Internetu w innych miejscach, takich jak kafejki internetowe, biblioteki lub domy innych osób jest zjawiskiem sporadycznym. Prawie 3/4 respondentów z dostępem do Internetu posiada łącze szerokopasmowe.
Obecnie jedna szósta badanych z dostępem do Internetu łączy się używając technologii mobilnych, w porównaniu do 1/8 w roku ubiegłym. Popularność mobilnego Internetu stale rośnie – obecnie używa go prawie 16% osób z dostępem do Internetu, czyli prawie dwa razy więcej, niż w roku 2010.
Średni okres korzystania z Internetu to prawie 6 lat. 25% użytkowników Internetu korzysta z sieci od 10 lub więcej lat, a tylko 3% używa jej krócej niż jeden rok. Okres korzystania z Internetu jest związany z poziomem wykształcenia - im bardziej wykształceni respondenci, tym dłużej korzystają z Internetu. Jeśli chodzi o wiek, osoby, które korzystają z sieci najdłużej (ponad 8 lat) są w wieku 20-39 lat.
2. Jak zrozumieć osoby niekorzystające z Internetu
1/3 Polaków w wieku 15+ nie korzysta z Internetu, głównie ze względu na brak zainteresowania. Prawie 2/3 osób niebędących użytkownikami Internetu twierdzi, że go nie używają, ponieważ po prostu nie są zainteresowani - odsetek tak twierdzących zwiększył się w porównaniu z ubiegłymi latami. Kolejne dwie najczęściej wymieniane bariery mają bardziej prozaiczny charakter: 1/7 osób łączy fakt niewykorzystywania sieci z brakiem dostępu do komputera lub Internetu (mniej niż w poprzednich latach) lub z brakiem umiejętności korzystania z wyżej wymienionych.
Większość osób niebędących użytkownikami nie ma żadnego poczucia straty i nie planuje rozpoczęcia korzystania z Internetu. Brak doświadczenia w korzystaniu z Internetu zwiększa jednak poczucie, że daną osobę coś ominęło, powodując chęć do nauki korzystania z Internetu. Taką postawę obserwowano częściej wśród osób niebędących użytkownikami, którzy mieli kiedyś okazję korzystać z sieci, mają użytkownika pośredniczącego lub mieszkają z niepełnoletnim dzieckiem.
3. Centralne miejsce Internetu
Internet jest wykorzystywany średnio przez 2 godziny dziennie. W porównaniu z ubiegłym rokiem, ilość czasu korzystania z Internetu jest podobna. Mężczyźni spędzają więcej czasu korzystając z Internetu niż kobiety. Im starsi respondenci, tym mniej czasu spędzają na tej czynności. Co ciekawe, ilość czasu spędzana w Internecie jest proporcjonalna do wykształcenia. Grupy zawodowe, które najwięcej korzystają z sieci to uczniowie i właściciele firm.
Dom jest głównym miejscem korzystania z Internetu Internauci korzystają z sieci w domu przez około 1,5 godziny dziennie. Osoby zatrudnione korzystają z Internetu w pracy przez około 40 minut dziennie, tj. 10 minut więcej, niż w roku 2011.
4. Wykorzystanie
Internet jest jedynym źródłem informacji o rosnącym znaczeniu. Biorąc pod uwagę opinie wszystkich Polaków, telewizja pozostaje najważniejszym źródłem wiadomości/informacji (mimo że oba te źródła są równie ważne dla użytkowników Internetu). Następnie plasują się inne osoby, radio, prasa i w końcu Internet. Znaczenie różnych mediów jako źródeł informacji różni się w zależności od wieku. Dla osób w wieku do 30 lat Internet jest najważniejszym źródłem informacji, natomiast dla osób powyżej 30 roku życia najważniejsza jest telewizja. Ponadto, im starsi respondenci, tym więcej uwagi przywiązują do radia i prasy.
Większość użytkowników przegląda Internet w poszukiwaniu wiadomości (lokalnych, krajowych i międzynarodowych), w tym około 1/3 codziennie.
Przeczytaj także:
Polscy internauci a firmy w social media

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania społeczne, Polacy, badania internautów, internauci, World Internet Project
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)