Wolontariat w Polsce
2012-12-07 13:55
Wolontariat © Viktor Kuryan - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wolontariat pracowniczy: chwyt wizerunkowy czy ważna inicjatywa?
Z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga wyłania się sylwetka uczestnika Programu Wolontariatu Citi Handlowy. Niektóre wnioski okazały się zaskakujące – wielką niespodzianką był fakt, że najwięcej, bo aż 71% wolontariuszy najchętniej angażuje się w prace fizyczne. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że aktywność taka pozwala im chociaż na chwilę oderwać się od „biurowej rzeczywistości”. Czynnikiem motywującym wolontariusza Citi Handlowy jest przede wszystkim chęć niesienia pomocy – takiej odpowiedzi udzieliła większość ankietowanych, zaś dla co drugiego z nich, wolontariat stanowi źródło satysfakcji. Z badania wynika również, że typowy wolontariusz Citi Handlowy to kobieta na stanowisku specjalisty. Ta informacja nie zaskoczyła – „płeć piękna” jest postrzegana jako ta, która chętniej angażuje się w działania społeczne.fot. mat. prasowe
W jakie działania wolontariackie angażujesz się najchętniej?
- Nasze badania potwierdzają tylko to, co wiedzieliśmy już od dawna – pracownicy Citi Handlowy mają wysoko rozwinięte poczucie odpowiedzialności i świadomość problemów będących udziałem dużej części polskiego społeczeństwa. Ponadto warto podkreślić fakt, że jako jedyna firma przeprowadziliśmy takie badanie wśród naszych wolontariuszy. Wynika to przede wszystkim z tego, że chcemy ich poznać, wiedzieć, co nimi kieruje, być bliżej nich. Dlaczego? Dlatego, że zależy nam na osobach, które aktywnie angażują się w wolontariat, ponieważ bardzo cenimy ich wkład i zaangażowanie w działalność na rzecz innych, mówi Krzysztof Kaczmar Prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
fot. mat. prasowe
Obawy wolontariuszy
Najciekawsze wyniki badania:
- 62% wolontariuszy angażuje się w wolontariat regularnie,
- 94% ankietowanych najbardziej skłania się do pomocy dzieciom, przy czym taką pomoc chętniej deklarują kobiety (99%) niż mężczyźni. Popularnym odbiorcą pomocy jest również młodzież (54%) oraz społeczności lokalne (40%),
- 73% ankietowanych nie podejmowało działań wolontariackich przed przystąpieniem do Programu Wolontariatu Citi Handlowy,
- Uczestnicy badania deklarują, że wolontariat wzmacnia umiejętności społeczne i osobiste (71%), dla 68% wiąże się on z poznawaniem ludzi ze środowisk, którym udziela się pomocy, zaś 44% twierdzi, że umożliwia im rozwijanie kompetencji zawodowych,
- 90% Wolontariuszy Citi Handlowy przekazuje na działania organizacji pozarządowych 1% swojego podatku, 62% z nich oddaje potrzebującym żywność i odzież, 39% wspiera akcje medialne wysyłając smsy, a 27% oddaje krew,
- 60% badanych jest zdania, że wolontariat pracowniczy ma wpływ na postrzeganie Citi Handlowy jako jego pracodawcy,
- 38 % osób biorących udział w Programie Wolontariatu Pracowniczego, obawia się, że nie będzie miało czasu dla bliskich, a 31%, że nie będzie miało czasu zaangażować się kolejny raz.
fot. mat. prasowe
Obawy wolontariuszy
Informacje o badaniu
Badania zostały przeprowadzone na próbie 103 pracowników, co stanowi 10% osób zarejestrowanych w Programie Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy. Poziom ewaluacji dotyczył z jednej strony motywacji wolontariuszy i ich zaangażowania, a z drugiej oceny funkcjonowania Programu Wolontariatu w Citi Handlowy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)