Branża motoryzacyjna: trendy i ich skutki dla Polski
2013-01-11 13:03
Przeczytaj także: Sektor samochodowy: kryzys w Europie pomoże Polsce?
Konsumenci będą zwracać największą uwagę na efektywność paliwową samochodu
Jak wynika z raportu KPMG, kluczowym kryterium decydującym o wyborze samochodu przez konsumentów w ciągu najbliższych 5 lat będzie jego efektywność paliwowa – 92% przedstawicieli branży motoryzacyjnej na świecie uznało ten czynnik za ważny lub bardzo ważny. Inne elementy mające największy wpływ na decyzję nabywców to: innowacyjność w kwestii bezpieczeństwa (79%), ergonomiczność zastosowanych rozwiązań oraz komfort (77%), a także zastosowanie technologii przyjaznych środowisku (71%). Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego są przekonani, że najbliższe 5 lat przyniesie wzrost popytu na samochody osobowe klasy MINI, MAŁE oraz NIŻSZA ŚREDNIA, czyli pojazdy stosunkowo niedrogie i ekonomiczne. Najprawdopodobniej wzrośnie także popyt na SUVy. Spadek popytu jest prognozowany w klasie WYŻSZA i WYŻSZA+. Część respondentów przewiduje także spadek popytu na samochody klasy SPORT, MPV, VAN i PICKUP.
fot. mat. prasowe
Zmiana popytu na poszczególne kategorie samochodów do 2018 roku
Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego są przekonani, że najbliższe 5 lat przyniesie wzrost popytu na samochody osobowe klasy MINI, MAŁE oraz NIŻSZA ŚREDNIA, czyli pojazdy stosunkowo niedrogie i ekonomiczne.
- Produkowane w Polsce samochody osobowe należą przede wszystkim do klas: MINI (Fiat 500, Fiat Panda, Ford KA), MAŁE (Lancia Ypsilon) lub NIŻSZA ŚREDNIA (Opel Astra). Zgodnie z prognozami przedstawicieli branży popyt na te kategorie pojazdów w najbliższych 5 latach powinien rosnąć, co złagodziłoby ekonomiczne skutki redukcji portfolio modeli polskich fabryk samochodów osobowych – dodaje Mirosław Michna, Partner i Szef Zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wpływ urbanizacji: rozwój usług mobilnościowych i nowy typ samochodu miejskiego
Postępująca urbanizacja oraz coraz większe ograniczenia ruchu w miastach mogą w skali globalnej przyczynić się do wzrostu zainteresowania usługami mobilnościowymi na żądanie (Mobility-as-a-Service, MaaS). Większość przedstawicieli branży (72%) uważa, że MaaS stanie się w przyszłości realną alternatywą wobec posiadania własnego samochodu w mieście. Zdaniem 59% z nich, samochód będzie raczej częścią całego systemu mobilnościowego, a nie środkiem transportu samym w sobie. Jak wynika z prognoz przedstawicieli branży, już za 15 lat nawet 6-15% posiadaczy aut może zrezygnować z własnego pojazdu na rzecz korzystania z usług mobilnościowych.
54% przedstawicieli branży motoryzacyjnej jest zdania, że nowe koncepcje urbanistyczne, dążące do ograniczenia ruchu, skażenia środowiska oraz utrudnień dla pieszych i cyklistów, już teraz mają wpływ na sposób projektowania i wykorzystywania samochodów. Widoczną tendencją są próby stworzenia nowego typu samochodu miejskiego. Jednym z głównych wyzwań z tym związanych jest wdrożenie do masowego użycia lekkich materiałów konstrukcyjnych. Choć wiele firm spodziewa się tego już za 3-4 lata, to jednak najczęściej (43% wskazań) przewiduje się masowe zastosowanie takich materiałów w samochodach najwcześniej za 5-10 lat.
Informacje o badaniu
Raport „KPMG’s Global Automotive Executive Survey 2013” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w lipcu i sierpniu 2012 r. przez KPMG International w oparciu o wywiady telefoniczne z 200 przedstawicielami kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej. Badane firmy pochodziły ze wszystkich regionów świata, z czego 39% stanowili respondenci z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), 37% - Azji i Pacyfiku, zaś 24% z Ameryki Północnej i Południowej. Badani reprezentowali wszystkie segmenty branży motoryzacyjnej, od producentów samochodów (tzw. OEMów), poprzez dostawców I, II i III rzędu, dostawców usług finansowych i firm handlowych, po dostawców usług mobilnościowych.
![Sprzedaż nowych samochodów V 2019 [© Deklofenak - Fotolia.com] Sprzedaż nowych samochodów V 2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Sprzedaz-nowych-samochodow-V-2019-220082-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)