Rynek pracy dla polskich inżynierów w Niemczech 2013
2013-03-15 10:45
Przeczytaj także: Dla kogo rynek pracy w Niemczech?
Bariery we współpracy z niemieckimi firmamiNajczęstszymi powodami obustronnych rozczarowań oraz powrotów do Polski są: braki wystarczającej znajomości języka niemieckiego (tutaj musimy zwrócić uwagę na język techniczny, gdyż większość dokumentacji jest pisana w tym języku!). Dyskryminacja wewnątrz mniejszych firm leżących z dala od niemieckich spotów ekonomicznych (np. na peryferiach byłej NRD, oraz małe miasteczka na Bawarii). Kwestie związane z rodziną żona, dzieci nie mogą odnaleźć się w obcym kraju. Zbyt wysokie oczekiwania finansowe ze strony polskiego inżyniera.
fot. mat. prasowe
Bariery dla powracających inżynierów
Inżynierowie pracujący za granicą i powracający do Polski często napotykają problemy z dostosowaniem się do polskiego rynku.
Jak radzą sobie Polscy inżynierowie we współpracy z firmami w Europie
Wiele konstrukcji technicznych, które podziwiane są w Polsce i zaliczanie do niemieckiej myśli technicznej wyrosło na zachodzie dzięki pracy polskich specjalistów. Np. Redukcja tarcia powietrza w samochodach marki Daimler Benz, luksusowe wnętrza samochodów jak BMW czy Audi. Polscy inżynierowie pracują przy projektach związanych ze sportem samochodowym, konstrukcji i produkcji samochodów osobowych, nowoczesnej kolei, Inżynierii kosmicznej, Konstrukcji samolotów lub podzespołów, itd (np. Scuderia Ferrari, BMW, Volkswagen, Bombardier Trail Systems, European Space Agency, Airbus..)
fot. mat. prasowe
Oczekiwania płacowe inżynierów po I roku studiów
Po I roku studiów niemal 40% inżynierów oczekuje zarobków sięgających 2000 złotych.
W jakich regionach najlepiej pracować jako inżynier?
85% pracujących inżynierów pracuje na terenie zachodnich Niemiec, tylko 15% na terenie byłej NRD. 3/5 wszystkich inżynierów pracuje w 3 bundeslandach: Bayern, Baden-Würtenberg oraz Nordreihn-Westfallen.
Miasta: München (49.800), Stuttgart (35.600), Hamburg (26.500), Berlin (26.000), Nürnberg (24.800), Frankfurt (19.400), Darmstadt (13.000). Największy wzrosty od roku 2007 zanotowaly regiony wokol miast: Ingolstadt (+5.200 / 130%), Hamburg (+3000 / 13%), Berlin (+2900 / 12%), Wolfsburg (+2200 / 27%), Nürnberg (+1800 / 8%), Heilbronn (+1500 / 28%). Natomiast są też rejony ktore traca: Rastatt, Wuppertal, Plauen, Hildesheim, Stralsund, Krefeld, Halberstadt.
fot. mat. prasowe
Oczekiwania płacowe po 3 latach pracy
18% badanych oczekuje zarobków na poziomie 5000 złotych netto.
Trendy niemieckiego rynku pracy dla inżynierów w przyszłości
Główne obszary w których, branża będzie się rozwijać to: Elektor-mobilność, zwiększenie efektywności energetycznej pojazdów, maszyn, fabryk, Akustyka techniczna oraz Nowoczesne materiały. Wymagane w przyszłości od inżyniera będzie stałe powiększanie spektrum wiedzy technicznej poza swój główny kierunek techniczny (np. inżynier-informatyk lub inżynier-ekonomista). Wymagana będzie większa elastyczność względem miejsca pracy (praca na projekt). Wydłużony czas pracy na etacie oraz na projektach (9-10h / dzień). Liczyć będzie się nie młoda siła lecz kreatywne doświadczenie życiowe (najlepszy okres: wiek 55+).
Praca w krajach Unii Europejskiej jest niezwykle atrakcyjna dla inżynierów. Wysokie zarobki, kilkakrotnie wyższe od tych w Polsce, mogą przekonać polskich fachowców do wyjazdu mimo chęci pozostania w kraju. Polskie firmy powinny włączyć się do walki o inżynierów, oferując lepsze warunki. Pracy dla inżynierów na pewno nie zabraknie ani w kraju, ani za granicą. Nowe zawody, zapotrzebowanie na inżynierów to niezwykła szansa dla młodych ludzi. Ważne, aby zawód wybrać rozważnie. To zagwarantuje znalezienie dobrej pracy.
fot. goodluz - Fotolia.com
Inżynierowie
Praca w krajach Unii Europejskiej jest niezwykle atrakcyjna dla inżynierów. Wysokie zarobki, kilkakrotnie wyższe od tych w Polsce, mogą przekonać polskich fachowców do wyjazdu mimo chęci pozostania w kraju.
Contracting to jedna z najszybciej ewoluujących w branży inżynierów forma zatrudnienia
Interim manager to tzw. “menedżer” do wynajęcia, często to również wykwalifikowany inżynier z doświadczeniem. Trend powstały w USA pozwolił na zminimalizowanie kosztów dla pracodawcy – brak odpraw, mniejsze problemy z rotacją itd. Contracting we współpracy z firmą dostarczającą pracowników minimalizuje ryzyko klienta. Wg badań firm zatrudniających interim managerów, główne tego powody to:
fot. mat. prasowe
Powody zatrudnienia interim managera
Interim manager to tzw. “menedżer” do wynajęcia, często to również wykwalifikowany inżynier z doświadczeniem. Trend powstały w USA pozwolił na zminimalizowanie kosztów dla pracodawcy.
Zalety Contractingu
Chęć pracy na kilka lat w celach zarobkowych (przeprowadzka z rodzina nie wymagana). Wysokie wynagrodzenie miesięczne brutto (> 100% niż przy pracy stałej). Składki ubezpieczenia socjalnego oraz podatki odprowadza się samemu w dowolnych kraju (tam gdzie jest założona działalność gospodarcza np. Polska, Anglia czy tez Canada). Wysoka mobilność. Brak przywiązania do jednego pracodawcy: możliwość poznania nowych technologii na zmieniających się projektach w różnych firmach technologicznych. Możliwość współpracy na zasadzie specjalista / menager z firmami typu BERGMAN Engineering, które dbają o ciągłość projektów.
![Praca za granicą ciągle atrakcyjna [© Scanrail - Fotolia.com] Praca za granicą ciągle atrakcyjna](https://s3.egospodarka.pl/grafika/tendencje-na-rynku-pracy/Praca-za-granica-ciagle-atrakcyjna-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)