Wiek internautów a handel elektroniczny
2013-05-02 08:10
Wiek internautów a handel elektroniczny © Elnur - Fotolia.com
Przeczytaj także: Konsumenci stawiają na zakupy in-line
Pod lupę wzięto wiek internautów we wszystkich krajach, w których Gemius realizuje pomiar profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu tj.: Białoruś, Bośnię i Hercegowinę, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Danię, Estonię, Litwę, Łotwę, Polskę, Rosję, Serbię, Słowację, Słowenię, Ukrainę i Węgry. W zestawieniu uwzględniono dane z lutego 2013 roku.Analiza pokazuje, że młodzi stanowią najsilniejszą część internautów w Bośni. Niemal co drugi użytkownik sieci w tym kraju jest w wieku 15-24 lata (40 proc.). Pokolenie młodych dominuje także wśród korzystających z sieci w Chorwacji (34 proc. w wieku 15-24), na Białorusi (31 proc. w wieku 15-24), Słowacji (31 proc. w wieku 12-24) w Bułgarii i na Litwie (po 26 proc. w wieku 15-24), a także w Czechach (24 proc. w wieku 10-24) oraz na Ukrainie (31 proc. w wieku 14-24).
Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta Gemiusa w obszarze handlu elektronicznego, planując biznes internetowy warto uwzględnić dane o wieku internautów w danym kraju. – Dla młodych internet jest przede wszystkim źródłem rozrywki. Dlatego tam, gdzie wśród wszystkich grup wiekowych dominuje młodzież, obserwujemy wzrost sprzedaży wszelkiego rodzaju multimediów, w tym szczególnie gier, muzyki czy aplikacji na smartphony w sklepach internetowych – uważa Mateusz Gordon.
Z danych wynika, że nieco starszych odbiorców znajdziemy z kolei w Rosji, gdzie 31 proc. internautów jest w wieku 25-34 lata. To ta grupa użytkowników sieci stanowi największe grono użytkowników także wśród serbskiej (27 proc.), węgierskiej (26 proc.), polskiej (26 proc.), łotewskiej (24 proc.) oraz estońskiej (23 proc.) widowni. Najdojrzalszą populacją internautów może pochwalić się natomiast Słowenia i Dania. Osoby w wieku 35-44 lata są najliczniejsza grupą odbiorców słoweńskiej (20 proc.), a internauci 55 plus duńskiej (26 proc.) przestrzeni wirtualnej.
fot. Elnur - Fotolia.com
Wiek internautów a handel elektroniczny
Z uwagi na to, że im bardziej dojrzały rynek internetowy, tym większa populacja starszych internautów, w obszarze handlu elektronicznego na znaczeniu będą zyskiwać branże skierowane do starszych klientów. Co raz więcej osób będzie korzystać z sieci kupując za jej pośrednictwem produkty i usługi dedykowane tej grupie, np. wycieczki dla seniorów, sprzęt rehabilitacyjny czy leki – komentuje Gordon i dodaje, że w Polsce ten segment rynku już niebawem zacznie przeżywac rozkwit.
Jak wynika z analizy, najwięcej internautów jest w Rosji (61 mln), Polsce (19 ml) oraz na Ukrainie (16 mln). Kolejne w zestawieniu są: Czechy (6 mln), Węgry (5 mln), Dania (4,3 mln), Białoruś (4,8 mln) i Bułgaria (po 4 mln), Serbia, Słowacja (po 3 mln) oraz Chorwacja i Litwa (po 2 mln). Ponad 1 mln internautów odnotowano z kolei na w Bośni i Hercegowinie (1,6 mln), Słowenii (1,4 mln), Łotwie (1,3 mln). Kilkaset tysięcy liczy natomiast widownia internetowa Estonii (830 tys.).
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z międzynarodowego badania (gemiusAudience) realizowanego przez Gemiusa w 17 krajach. Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci. Badanie jest realizowane zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)