Inflacja V 2013
2013-06-14 10:08
Przeczytaj także: Inflacja IV 2013
Opłaty związane z łącznością obniżono w maju br. o 2,6%. Nowe oferty wprowadzane na rynku telefonii stacjonarnej, wpłynęły na spadek cen w zakresie usług telekomunikacyjnych (o 2,7%). Za sprzęt telekomunikacyjny płacono o 0,5% mniej niż przed miesiącem.
W maju br. ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą obniżyły się przeciętnie o 0,8%. Nowe oferty wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i cyfrowych przełożyły się na spadek cen usług w zakresie kultury (o 1,9%). Nieznacznie mniej niż w kwietniu br. konsumenci płacili za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny oraz gazety i czasopisma (po 0,1%). Podrożały ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,3% w tym w kraju – o 1,0%, przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w kwietniu br. cenach turystyki zorganizowanej za granicą).
W maju br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w kwietniu br. o 0,3%. Usługi w zakresie zakwaterowania podrożały o 0,4%.
Spośród innych towarów i usług, w maju br. podrożały środki do higieny osobistej (o 0,2%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,1%). Ceny w zakresie ubezpieczeń utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w kwietniu br. Potaniały natomiast wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 0,2%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,5% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,6%), wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 3,8%), a także mieszkania (o 1,1%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,40 p. proc., 0,30 p. proc. i 0,28 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 9,7%), transportem (o 4,2%) oraz niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,8%), obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,40 p. proc., 0,39 p. proc. i 0,23 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)