Rynek napojów w Polsce: wydatki na reklamę I-VI 2013
2013-09-03 13:25
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w I poł. 2013r. - sektor finansowy
Napoje niegazowane - większe budżety
Na podium 3 marki z wydatkami ponad 10 m zł. W tym roku kategorię zdominował Tymbark z budżetem 30 m zł. Nie udało się konkurować z ta marką Nestea, która mimo zwiększenia budżetu o 5 mln zł zajęła druga pozycję. Na trzecim miejscu znalazła się wylaunchowana marka Roko (ponad 11 mln zł). Poza podium pozostaje Frugo i Lipton (ponad 4 –krotny spadek wydatków).
fot. mat. prasowe
Napoje niegazowane
Napoje energetyzujące - mniej brandów, większe budżety
Koncentracja to trend w branży napojów energetyzujących. Jeszcze dwa lata temu aktywnych było 16 marek podczas gdy w tym roku liczba graczy zmniejszyła się do 8. Ofensywę przypuścił Red Bull (24,3 mln zł) starając się wykorzystać sytuację na rynku po przejęciu marki Tiger przez Maspex zgodnie z przysłowiem „gdzie dwóch się bije, trzeci korzysta”. Tiger stara się gonić lidera, lecz poziom wydatków 19 mln zł (mimo podobnej dynamiki wzrostu do lidera (+40%) rok do roku) nie wystarczyły na jego pokonanie. Odwrotny trend odnotował w tym roku Black z wydatkami na poziomie 8 mln zł, oznaczającymi spadek 58% rok do roku. Top 3 pozostaje na swoich miejscach w tym roku podobnie do roku ubiegłego. Poza podium pozostaje marka Burn, która wykazała się najwyższą dynamika przyrostu wydatków reklamowych w tym roku (+210%) i budżetem 4,4 mln zł. Nieaktywne są takie marki jak Blow, Green-Up, Hools czy Montain Dew.
fot. mat. prasowe
Napoje energetyzujące
Soki i nektary - nieznaczny wzrost wydatków
Dominacja jednego gracza Tymbark (wydatki na poziomie 31 mln zł i 58% udziału w branży i ponad 50% dynamika). Hortex mimo silnego wzrostu wydatków do 7,6 mln zł zajmuje po pierwszej połowie roku miejsce vice-lidera. Na trzecim miejscu lokuje się Cappy z wydatkami zmniejszonymi o 21%. W rękach Top 3 graczy znajduje się 82% wydatków. Kubuś, Herbapol Lublin i Paola próbują gonić liderów, ale z wydatkami na poziomie 2 mln zł każdy nie pozwoli im odegrać znaczącej roli w konkurencji. Nieznane pozostają plany marki Fortuna, która jeszcze w 2011 wydała ponad 9 m zł, rok później zmniejszyła budżet dwukrotnie, w tym roku wydatki są marginalne.
fot. mat. prasowe
Soki i nektary
Soki i napoje dla dzieci - znów mniej na reklamę
Kategoria odnotowuje kolejny - trzeci z rzędu - rok spadku wydatków. Na czele marka Kubuś (1 mln zł więcej niż rok wcześniej). Drugie miejsce należy do Hortex-u (wydatki na poziomie 2,5 mln zł, spadek ponad dwukrotny w stosunku do roku ubiegłego.
fot. mat. prasowe
Soki i napoje dla dzieci
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
DobroMocny / 2014-02-12 23:05:56
Świadomość tego, żę sóźnieni polscy producenci nie mający ulg podatkowych, tak jak coca-cola czy pepsi maja wiatr w oczy. Po pierwse muszą pokonać powalającą znajomość marki, po drugie nie są światowym liderem. Niech nasze Państwo zacznie sprzyjać maluczkim - rodzimym. To nie jest faszyzm, nie bójmy się. To troska o naszych maluczkich wytwórców. Pozdrawiam, dobremoce.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Obywatel K. / 2018-10-30 22:37:04
Ciekawe jak ma się popularna ostatnio branża soków dietetycznych, oczyszczających. Ostatnio jest prawdziwy wysyp firm produjących tego typu napoje - https://juicebyprzelom.pl. Większość to napewno rodzimi producenci, bo soki takie mają bardzo krótkie terminy przydatności. Wg. producentów 100% owoców i warzyw. [ odpowiedz ] [ cytuj ]