Światowa branża motoryzacyjna: BRIC motorem wzrostu
2013-10-02 12:15
Światowa sprzedaż samochodów rośnie © Gudellaphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy
Pomimo niskiej sprzedaży na dojrzałych rynkach, światowa sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych rośnieW 2013 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych na świecie osiągnie poziom 83 mln sztuk. Najwięcej (21 mln) pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają już za 25% światowego rynku. Rośnie także sprzedaż w regionie Ameryki Północnej, gdzie w skali całego 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22% sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15% światowej sprzedaży).
Na znaczeniu zyskują z kolei Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9% światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).
„W latach 2008-2013, kiedy dojrzałe rynki motoryzacyjne przeżywały trudności, wiele z tzw. rynków wschodzących rosło w błyskawicznym tempie. Dziś trudno mówić o tych rynkach jako „rozwijających się” czy właśnie „wschodzących”. Teraz są to absolutnie kluczowe miejsca na mapie światowej motoryzacji, dlatego też bardziej trafne jest mówienie o nich jako o rynkach dojrzewających, stabilizujących się” – mówi Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.
fot. Gudellaphoto - Fotolia.com
Światowa sprzedaż samochodów rośnie
Popyt na rynkach stabilizujących się nabierze do 2020 roku bezprecedensowych rozmiarów
Najbliższe lata przyniosą wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1% rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Motorem wzrostu będą przede wszystkim rynki stabilizujące się: Chiny, Indie i kraje ASEAN, Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.
„Uwaga światowej motoryzacji koncentruje się obecnie na Chinach – już w 2009 zyskały one status największego rynku samochodów na świecie, a w 2013 roku osiągnęły wolumen sprzedaży nienotowany nawet na rynku północnoamerykańskim przed kryzysem. Co istotne, potencjał rynkowy Chin jest daleki od wyczerpania i jeszcze długo kraj ten będzie główną siłą napędzającą wzrost globalnego przemysłu motoryzacyjnego” – komentuje Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.
W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział
w globalnym rynku do 29%, z wolumenem sprzedaży sięgającym 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem (średnio 11% w skali roku) będą Indie i kraje ASEAN. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln sztuk.
Dojrzałe rynki do 2020 ciągle będą odrabiać straty po kryzysie
W Europie Zachodniej rynek samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8% rocznie. Trudno mówić w tym przypadku o odbiciu - powrót do sprzedaży na poziomie porównywalnym do lat przed kryzysem (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.
Lepsza jest sytuacja w Ameryce Północnej, gdzie udało się już odrobić większość strat wywołanych kryzysem. Powrót do pełnej równowagi potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2% rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk.
Najsłabsze perspektywy mają Japonia i Korea Południowa – na tych rynkach nawet w dłuższym okresie trudno oczekiwać wzrostu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz do 2020 roku to spadek sprzedaży średnio o 1,1% rocznie.
fot. mat. prasowe
Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych na świecie
Wzrost popytu w krajach BRIC to szansa dla producentów z dojrzałych rynków
„Wzrost popytu w krajach BRIC to wielka szansa dla producentów samochodów z Europy Zachodniej, USA, Japonii i Korei Południowej, których mocno dotknęły trudności na dojrzałych rynkach. Największe szanse wiążą się z rynkiem chińskim. W ciągu najbliższych siedmiu lat w Chinach sprzeda się ponad 200 mln nowych samochodów osobowych i dostawczych, a rynek nadal będzie daleki od nasycenia. Są jednak i wyzwania – konkurencja ze strony lokalnych producentów, presja cenowa i konieczność budowy lub rozbudowy sieci sprzedaży” – mówi Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.
Obecnie 78% samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku ich udział nieznacznie zmaleje, jednak wciąż trzy na cztery (75%) sprzedane pojazdy pochodzić będą od producentów z dojrzałych rynków. Szacujemy, że chińscy producenci zyskają w ciągu siedmiu lat 15,5% udziału w światowym rynku (obecnie to 12,4%).
fot. mat. prasowe
Park samochodów osobowych oraz odsetek posiadaczy samochodów
fot. mat. prasowe
Rynki motoryzacyjne ujęte w raporcie
O raporcie:
Raport „Global Automotive Retail Market. From selling cars on the spot to centrally managing the retail grid” został przygotowany przez KPMG International we wrześniu 2013 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)